Boken om Aguélimuseet och Sala konstförening

Sala konstförening och Augélimuseet har publicerat en ny bok som ger inblick i konstnären Ivan Augélis dramatiska liv och tillkomsten av konstföreningen och museet i Sala.

I förordet lyfter man fram Kåge Bergman som kom till Sala på 40-talet och som blev intendent i Sala konstförening 1949. I ett halvt sekel var Kåge en av de drivande krafterna inom konstföreningen. När Kåge 2001 avled bestämde man sig för att starta en fond som skulle användas till en bok om museet och dess samlingar. ”Boken om Augélimuseet” blev resultatet och den innehåller förutom ett antal texter om museet och Augélis konstnärskap en katalog över verk från samlingar och de verk som Sala konstförening äger.

I Konstperspektiv nr 2:2010 publicerade vi en intervju med dåvarande intendent Birgitta Sundberger som vi här under återpublicerar:

Arvet efter Carl Friberg

Det finns många bra exempel på konstföreningar som fungerar som en vänförening till ett museum eller en konsthall. Sedan finns det också föreningar som på egen hand driver ett konstmuseum som Sala Konstförening.  Det var 1941 som konstföreningen bildades av dr Carl Friberg och tjugo år senare invigdes Aguélimuseet som sedan dess har förvaltats av föreningen.

– Friberg var stadsläkare i Sala och hade b la Ivan Aguélis mor Anna som patient. Genom hembesök till Anna Agelii fick han se sonens konst, och blev mycket förtjust. Efter detta började Friberg samla på konst av Ivan Aguéli. Med tiden blev hans samling den största samlingen av Ivan Aguélis verk. För att säkerställa samlingen för framtiden, donerade han den till Nationalmuseum, med orden att den ska visas i Sala av Sala Konstförening berättar Aguélimuseets intendent Birgitta Sundberger.

Även om museet drivs som en ideell förening har man två halvtidstjänster för att kunna hinna med verksamheten som växer för varje år. Personalens löner betalas idag med hjälp av föreningsbidrag från kommunen. Den stora framtidsfrågan är hur man även i framtiden ska kunna säkerställa finansieringen av museet.

– Vad finns det för alternativ? Av den anledningen så har vi nu under det senaste året arbetat med att analysera och tydliggöra all vår verksamhet, så att vi har en verksamhetsplan att hänvisa till i samtal med kommunen. Är kommunen villig att fortsätta ge Sala Konstförening det bidrag som verksamheten kostar? frågar sig Sundberger

Intresset för Aguélis konstnärskap har ökat de senaste åren vilket naturligtvis är positivt, men innebär också att kraven på föreningen ökar och det finns ett behov av mer pengar i verksamheten. Vad är det då som är så lockande med Aguéli?

-För de flesta är han känd för sitt syntetistiska måleri, där ljuset är så centralt och står för en sådan stark andlighet. Små lugna djupt fångade landskapsbilder, med en inre ro. Efterhand som man får veta mer om människan Aguéli så växer en beundran för Ivans personliga utveckling, för hans inre tankar, hans eviga sökande efter frihet, efter andlighet, efter hur vi människor ska förhålla oss mot varandra för att vara goda människor avslutar Sundberger.

Hemsida: http://aguelimuseet.sala.se/

Liknande inlägg