Art Display hos Ättiksfabriken i Falun

På Faluns gamla fängelse äger en internationell videokonstutställning rum i december. Bakom står Ättiksfabriken Art Space som tillsammans med samarbetspartners som Dalarnas konstförening och Högskolan i Dalarna arbetar för att utveckla samtidskonstscenen i regionen. Vi pratade med Hilda Lindström om utställningen.

Vad är Art Display?

Gili Avissar – Pink (Israel) Courtesy the artist

-Art Display är ett videokonstevenemang som äger rum den 2 december 2017 på Falu Fängelse i Falun. Internationella videokonstnärer, studenter från Högskolan Dalarna, KMH och Estetisk bild-media på Lugnetgymnasiet ställer ut och det erbjuds fika och en visning av Falu Fängelse och dess historia.

Vilka är det som står bakom Art Display?

-Vi har många samarbetspartners och förutom Ättiksfabriken Art Space medverkar Dalarnas konstförening, Högskolan Dalarna, Estetiska Programmet (Lugnetgymnasiet), Studieförbundet Vuxenskolan, Falu Fängelse Vandrarhem och Falu kommun.

Finns det något tema för utställningen?

-Ja, temat för Art Display syftar till att undersöka balansen mellan vår medvetna förmåga att själva välja vår ideologiska övertygelse och den omedvetna attraktionen – väljer ideologin oss, eller etablerar den våra riktmärken? Projektet baseras på konceptet tuning: tv-tuning såväl som engelskans neuron tuning. Det är känt att vissa hjärnceller har kapacitet att ställa in sig optimalt, som svar på en specifik stimulans. Ett relaterat fenomen är att en variation i stimulans parametrarna kan leda till ett annat svar från nervcellerna. Art Display ifrågasätter vår fria vilja att välja vårt bredband.

Kan du berätta lite om de medverkande konstnärerna?

– Vi har valt ut åtta internationella videokonstnärer/konstnärsgrupper som vi alla är väldigt stolta över. Här kommer en kortfattad beskrivning av respektive videoverk:

• Alyssa Freitas (USA) bygger ett intensivt förhållande med sin dator, på både en kognitiv och en emotionell nivå. På skärmen visas en känslig balans mellan makt och underkastelse.
  • I videon What Remains av Enzo Cillo (Italien), gränsar den osynliga skogens medvetenhet i rymden och tiden till den bekanta ytan, som formas av ljus, genom rörelsens och dynamikens uppfattning.
  • Santa Teresa, en film skapad av Emaniele Dainotti och Alessandrp G. Capuzzi (Italien), är en temporär modul av tortyr, liv och död som förenas i en cirkulär definition.
  • Ett kafkaesque´t performance av Gili Avissar (Israel) i Pink, skapar en film som presenterar en naturvetenskap, där fysiologin visar en färgglad livsmiljö, med organisk konsistens.
  • Minimalismen i videon av Jean-Michel Rolland (Frankrike), är ett flöde av ljud och bild som genereras av en interaktiv installation.
  • Wednesday Kim (USA) skapar ett fiktivt universum som bygger på hennes personliga historia, där hennes traumatiska, obsessiva minnen och påträngande fragment visas från hennes undermedvetna.
  • Nicolas Vamvouklis (Grekland) dokumenterar fåglar i samband med en influensaepidemi i ett fågelhus i parallell med det antropiska ekosystemet, som närmar sig relationerna mellan makt,
    återställning och migration.
  • Practice av Przemek W gryzn (Polen). är ett minne av en tyst närvaro av döden, som presenteras från en teknisk, samt urbanistisk synpunkt, där det växande mänskliga samhället speglas.

Kan du berätta lite om Ättiksfabriken Art Space, vilka ni är och vad ni gör?

Przemek Węgrzyn – Practice (Polen). Courtesy the artist

-Ättiksfabriken Art Space är ett artist-run space i Falun som syftar till att främja konceptuell konst och andra kulturprojekt. Plattformen strävar efter att använda ett förhållningssätt med aktiviteter från två olika håll; projekt som är skapade för att ställas ut i fabriken och i parallell internationella projekt. Vi arrangerar utställningar lokalt och pop-up event på olika platser, senast projektet Fuse, på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

-Målsättningen är att utveckla den samtida konstscenen i Dalarna, främst genom innovativa uttryck och utbilda den yngre generationen i samtidskonst. Vår målgrupp är ungdomar och personer som är kulturintresserade men inte nödvändigtvis från konstscenen.

Dalarnas konstförening har vernissage för DalaKonst17 samma dag och är en samarbetspartner. På vilket sätt kan konstföreningen och er förening hjälpas åt vid den här typen av arrangemang?

-Vi hjälper varandra med marknadsföring av båda evenemangen. Vi har tillsammans planerat att först sker vernissagen av Dalakonst17 på Dalarnas museum. Sedan när vernissagen slutar tar Art Display över på Falu Fängelse. Detta gör vi för att kunna locka fler besökare till båda evenemangen. Ättiksfabriken Art Space bildades 2015 medan Dalarnas konstförening har funnits sedan 1926, det är en ung förening som möter en etablerad, vi har olika publik och mötet i sig är spännande för båda parter.

Kan du berätta vad DalaKonst är för något?

-Dalakonst är Dalarnas konstförenings årliga höstsalong som äger rum på Dalarnas museum i Falun. Utställningen erbjuder både professionella och amatörkonstnärer att deltaga. Varje år väljer konstföreningen ut en professionell konstnär, med anknytning till Dalarna, att vara utställningskommissarie. Det är utställningskommissarien som i sin tur gör urvalet och hjälper till att forma utställningen. I programmet ingår även kommissariens val, en guidad tur av utställningskommissarien, Pecha Kucha, utdelning till årets Åhlensstipendiat m.m. Dalakonst hade förra året 90 års jubileum. Nytt sedan förra året är att dalakonst har ett tema på utställningen.

Liknande inlägg