Hamnar i knipa! Sahar Burhan om ”Konsten att mötas”

Sahar Burhan skriver om konstprojektet ”Out With a Oooh!” på Vasaparkens förskolors konstförening som var en del i ”Konsten att mötas”.

Att vara läkare eller sjuksköterska och komma för att bo i Sverige då kommer du att känna dig välkommen. Men att vara konstnär då är du i knipa!

Hur kan en nyanländ konstnär få tillfälle att träffa andra konstnärer och samarbeta med dem? Hur kan vi skapa möten mellan konstnärer från olika kulturer i syfte att hjälpa varandra i det svåra livet för utrikes födda konstnärer när det är svårt lika svårt för rikes födda konstnärer att försörja sig på sin konst!?

Hur lätt är det för konstnären att hitta sin väg i Sverige och få presentera sig och sitt arbete inför publik? Hur stort intresse finns det för konst? Hur mycket jobb finns det för en konstnär i Sverige?

Flera dylika frågor och undringar grunnar man på när man vet vikten av konst och kultur i samhällets utvecklingsprocess.

Det känns att utlandsfödda och inrikesfödda konstnärer saknar sammanhang som kan göra det lättare för dem att träffas.

Att skapa projekt för integration kan vara ett sätt att hjälpa oss hitta det sammanhanget. Att skapa projekt där konstnärer från olika kulturer möts kan leda till det önskade resultatet om ett harmoniskt och integrerat samhälle.

Vasaparkens förskolors konstförening har blivit en av tjugo andra konstföreningar som Sveriges Konstföreningar har valt för sitt projekt ”Konsten att mötas”. Ett projekt som hjälper utlandsfödda konstnärer att träffas och få möjlighet att ställa ut tillsammans med deras kollegor, inrikesfödda konstnärer. Projektet ”Konsten att mötas” har gjort det möjligt för oss att mötas genom att skapa den miljö som behövs.” Läs hela texten ”Hamnar i knipa!” (PDF)

Riza Hazare

Liknande inlägg