Tyska konstföreningar som modell för den holländska konstscenen

Under Amsterdams Art Weekend bjöd den holländska organisationen Kunstvlaai  in sex tyska konstföreningar för att diskutera hur konstföreningstanken skulle kunna spridas i Holland.

Kunstvlaai  som grundades 1997 i Amsterdam har varit en viktig plattform för experimentell konst och konstnärsdrivna grupper i Holland. Eftersom kunskapen om hur de tyska konstföreningarna arbetar och är organiserade inte är speciellt känt i Holland bjöd Kunstvlaai  in sex konstföreningar till ett seminarium på Goethe Institut Amsterdam där man diskuterade hur den tyska modellen med konstföreningar skulle kunna användas i Holland. I Tyskland finns det mer än 300 konstföreningar som under 200 år varit en viktig del av den tyska konstscenen. Konstföreningarna är lokalt förankrade, de drivs av små grupper med ideella och icke-kommersiella motiv och fokuserar på att visa verk av konstnärer som inte är etablerade på de stora konstinstitutionerna

Målet med utbytet var att främja samarbeten och nätverket mellan den inbjudna konstföreningarna och det nederländska samtidskonstfältet och utbyta idéer om möjligheterna, styrkorna och svagheterna i konstförenings-formatet.

Läs mer på Kunstvlaais hemsida

Liknande inlägg