Eksjö konstförening 90 år

En av flera allmänna konstföreningar som kryper närmare hundrårsstrecket är Eksjö konstförening som i år jubilerar med 90 år som konstförening. Det var ingenjören Malte Liewen Stierngranat som tog initiativet och bildade konstföreningen 1928 och då var medlemsavgiften 1 kr.

När Eksjö passerade 60 och 70 års spärren tog man tillfället i akt att publicera jubileumsskrifter som finns tillgängliga på deras hemsida som PDF:er, för den som är intresserad av att läsa mer om konstföreningens historia. De senaste årens aktiviteter kan man också hitta på deras hemsida. Under jubileumsåret kommer man bland annat att arrangera konstresor, föreläsningar, ”Eksjö på duk” och konstutställningar, fyra stycken brukar det bli per år. Man har under årens lopp haft ambitionen att visa ett brett, spännande och intressant utbud av olika konstformer. En ambition som man tänker fortsätta med på resan mot hundra år.

Läs mer på konstföreningens hemsida: http://www.eksjokonstforening.se

Liknande inlägg