Konstperspektiv skriver om utställningen Ung.konst

I senaste numret av Konstperspektiv nr 1:2018 intervjuas konsthantverkaren Lisa Wallert som medverkar i utställningen Ung.konst producerad av Sveriges Konstföreningar och Konsthantverkscentrum. I intervjun berättar Lisa om hur kroppen och lerans olika stadier inspirerar henne att skapa sina verk.

Lisa Wallert (f. 1984) är utbildad vid Ågesta Folkhögskolas konst- och hantverkslinje samt har en kandidat- och masterutbildning i Keramik och Glas från Konstfack. Hon är verksam i Gustavsberg och arbetar mot uppdrag och utställningar.

I utställningen Ung.konst medverkar Lisa med ett verk ur serien ”The Keepers” som består av en mänsklig bröstkorg. Lisa säger om verket att:

Lisa Wallert ”Keeper VII” (2017)

-”The Keepers” är en abstrakt version av en bröstkorg. De har både industriella och organiska element som står i kontrast till varandra, liksom den metalliska ytan ger ett löfte om beständighet, i motsats till materialets egentliga bräcklighet. För att förstärka känslan av bräcklighet så har jag på vissa ställen bränt in ett metallnät i skulpturen som trasas sönder i bränningen och får leran att spricka en aning. ”

Läs mer om utställningen Ung.Konst.

Liknande inlägg