Wanås konst – folkkonst, tid och rum

Skulpturparken Wanås Konst i Östra Göinge kommun i Skåne öppnar vårsäsongen den 30 mars i samband med Konstrundan. Först ut är utställningen Folkkonstmuseum, ett rullande museum och konstverk av konstnären Richard Johansson, som både är upphovsman och museichef.

Richard Johansson, Folkkonstmuseum, Foto/Photo Richard Johansson

Ett konstnärscurerat folkkonstmuseum, storskaliga installationer, en social skulptur och undersökning av tid och rum, är konsthändelser som skulpturparken Wanås Konst presenterar 2018. Internationellt uppmärksammade Chiharu Shiota (JP/DE) och Katarina Löfström (SE) visar nya konstverk, Richard Johanssons (SE) rullande Folkkonstmuseum stannar till vid konsthallen, och legendariske danske konstnären Poul Gernes sociala skulptur tar plats i skulpturparken efter en donation. Inom programmet Wanås Konst Live Art, med fokus på koreografi och rörelse, undersöker den världskände koreografen Xavier Le Roy (FR) tillsammans med Scarlet Yu (HK), tid, rum och skulptur på platsen. Programmet 2018 innehåller vad som kännetecknar Wanås Konst – skulptur i landskapet och nya konstverk särskilt producerade för platsen. Konstnärerna tänjer på begreppet skulptur och hittar nya utställningsplatser för sina verk.

Läs mer på Wanås Konst hemsida.

Medlemserbjudande

Är du medlem i en konstförening ansluten till Sveriges Konstföreningar? Då kan du gå 2 till priset av 1 på Wanås konst under säsongen 2018. För att kunna utnyttja erbjudandet måste du logga in på våra medlemssidor och skriva ut en kupong som du sedan lämnar i kassan.

Liknande inlägg