Svensk travsport inspirerar Maher Abdul Aziz

Svensk travsport har inspirerat den syriske konstnären och filmskaparen Maher Abdul Aziz som ställer ut målningar och visar film på Ifö Center Exhibit. Vernissage hålls den 7/4 då konstnären också kommer att vara på plats och föreläsa om sin konst. Konstföreningen är en av 20 som deltar i riksförbundet Sveriges Konstföreningar landsomfattande projekt Konsten att mötas som ger konstföreningarna möjlighet att möta och ställa ut nyanlända och utlandsfödda konstnärer.

Teresa Holmberg från konstföreningen berättar mer om konstnären:

– Konstföreningen Ifö Center Exhibit arbetar med den syriske konstnären och filmskaparen Maher Abdul Aziz. Han är utbildad i Dubai, Damaskus och Chicago. 2013 tvingades han fly Syrien och fann en fristad i Sverige. Mötet med det nya landet har inspirerat Aziz’s utställning ”Adrenaline” och hans film ”Väntan”. Utställningen låter oss se de för honom exotiska tävlingshästarna i svensk hästsport genom konstnärens öga. Kraften och rörelsen i de stora målningarna är enorm.

Vernissage hålls 7/4, konstnären är på plats och föreläser kl ett. Berättelsens språk anpassas efter besökarna och kan ges på både engelska, svenska och arabiska. I anslutning till utställningen visar vi därefter Aziz’s film ”Väntan” kl två. Filmen är delvis självbiografisk och utgår från en fars väntan på att – kanske eller kanske inte – få återförenas med sina döttrar. Han väntar och betraktar det nya landet som tagit emot honom. Skildringen är på en gång poetisk, lågmäld och kraftfull. Flashbacks från krigets explosioner och våndan över döttrarnas livsfarliga situation långt bortanför faderns räckhåll varvas med filosoferande kring vardagen, det nya landet och kampen för att hålla ihop som människa i en omänsklig situation.

Plats: Ifö Center Konsthall (i Sparbankshallen, Bromölla). ”Väntan” är talad på arabiska och textad på svenska.

Maher Abdul Aziz, målning ur utställningen Adrenaline.

Tidningen NSD har en längre intervju och ett videoklipp med konstnären från hösten 2016.

Besök Ifö Center Exhibits hemsida

Konsten att mötas

Konstföreningen Torget är en av 20 konstföreningar i Sveriges som deltar i riksförbundet Sveriges Konstföreningar landsomfattande projekt Konsten att mötas som ger konstföreningarna möjlighet att möta och ställa ut nyanlända och utlandsfödda konstnärer.

Sveriges Konstföreningar vill med ”Konsten att mötas” skapa nya spännande möten och kreativa samarbetsprocesser och samtidigt underlätta för nyanlända konstnärer att komma in på den svenska konstscenen. Konstföreningarna är en viktig del av civilsamhället och som många andra ideella föreningar har de en betydelsefull funktion när det gäller att skapa integration och att arbeta med att förändra normer och attityder i samhället på ett inkluderande sätt. Samtidigt som konstföreningarna får möjlighet att presentera intressanta och inspirerande konstnärskap som kan öppna upp föreningarna för nya målgrupper och konstintresserade.

”Konsten att mötas” genomförs i samverkan med, KRO/KLYS och deras pågående projekt ”Konsten att delta: bild och form” som verkar för att etablera ett nationellt nätverk och ett mentorskapsprogram för utlandsfödda kulturskapare som är boende eller vistas i Sverige, och studieförbundet Sensus. Projektet finansieras av PostkodStiftelsen.

Liknande inlägg