Resereportage: Jönköpings läns-distrikt på konstmuseet Arken i Köpenhamn

Jönköpings läns-distrikt tog med sina medlemsföreningar till Konstmuseum Arken i Köpenhamn i slutet av februari. Camilla Carlsson Ek f.d. ordförande i Sveriges Konstföreningar Jönköping skriver om resan och utställningarna med bland annat Alfonse Mucha.

En tidig morgon den 24 februari samlades några deltagare i Jönköping för att ta bussen söderöver. Det blev ett stopp i Värnamo för att plocka upp fler medresenärer, sedan var vi ett tjugotal som med förväntan åkte söderöver. I närheten av Lund fick vi en guidning av reseledaren för dagen; Tora Wigstrand som berättade både om sin personliga historia i området men också andra historiska anekdoter.

Arken Museum for moderne kunst

Väl framme så tornade Arken Museum for moderne kunsts vackra vita byggnad upp sig för oss. Framför museet står Elmgren och Dragsets staty ”Powerless structures” vilket består av en gigantisk pojke på en gunghäst.

Inne på museet fick vi lite tid att gå runt och titta på utställningen MY MUSIC med verk av bl.a Natalie Djurbeg, Hans Berg och Pippilotti Rist. Vi såg också Damien Hirsts itusågade kor och Ugo Rondinones utställning ”Ensamhetens språk” som förkroppsligades genom ett flertal, något läskiga clowner i full människostorlek som satt i ett rum.

Därefter fick vi en guidad visning av den utställning som lockat de flesta av oss att åka med på denna resa; Alfonse Mucha. Då guidningen var på danska så var det kanske svårt för vissa att förstå vad guiden pratade om men själva utställningen var mycket pedagogiskt iscensatt. Man fick god förståelse för Muchas konst och kanske främst hans konstnärliga karriär.

Utställningen avslutades genom att återkoppla till vår egen tid via de psykedeliska utsmyckningar som Mucha sysslade med jämfört med 70-talets lika psykedeliska utsmyckningar på skivfodral. Flera av oss kunde hitta likadana skivfodral vi hade eller har haft hemma i skivlådan.

Alfonse Mucha utställning

Lunch åt vi på Arkens café som serverade lagat mat till ett hyggligt pris i en vacker och inspirerande miljö.

Ugo Rondinone´s utställning ”Ensamhetens språk”

Efter museibesöket hann vi också med att åka in till centrala Köpenhamn för lite fler konstmuseum för de som ville det. Andra tillbringade tiden med att strosa på Ströget, titta på andra sevärdheter eller bara besöka någon lokal restaurang.

En något kylig men solig dag med mycket konst och en hel del mat. Nöjda åkte vi hemåt vid femtiden och jag hoppas att alla deltagare kände att det var en trevlig och lärorik dag. Jag vill passa på att tacka vår kära sekreterare och här reseledare Tora Wigstrand som i samarbete med Smålandsbussen lagt upp en mycket trevlig resa.

Liknande inlägg