3 x Norge – ett videokonstprogram med norsk samtida videokonst

Sedan 4 år tillbaka samarbetar Norske Kunstforeninger med Høstutstillingen, som är en jurybedömd utställning som arrangeras av Norske Billedkunstnere (Norges motsvarighet till Konstnärernas Riksorganisation.) Varje år väljs ett antal videoverk av unga samtida konstnärer ut som de norska konstföreningarna kan ställa ut. Sveriges Konstföreningar har nu fått möjlighet att låna ut de tre videoverk som valdes ut från Höstutställningen 2017.

De utvalda videoverken i programmet är: Strim (2017) av  Aleksander Johan Andreassen, Ponytales (2014) av Siri Bråtveit och Leave Fucking «Society» Alone (2015) av Daisuke Kosugi. Rörelse är en gemensam nämnare för de tre filmerna som på olika sätt beskriver hur det är att vara människa idag. I videoverken möter vi en variation av uttryck, tema och teknik som visar på videokonstens största styrka, mediets mångsidighet att röra sig mellan olika genrer som dokumentär, kortfilm och konstfilm.

Är er konstförening intresserad av att visa utställningen under sommaren/hösten 2018 kontakta oss innan den 27 maj på info@sverigeskonstforeningar.nu.

Det kostar inget att låna videokonstutställningen.

Filmerna är en utställning och ska visas i en utställningsmiljö. Antingen visar man varje film på var sin skärm eller de tre filmerna efter varandra på en skärm.

Filmerna kommer att kunna laddas ner från nätet eller skickas på en USB tillsammans med material om konstnärerna. Eftersom det är en helt digital utställning kan flera konstföreningar låna den samtidigt.

Om konstnärerna:

Siri Bråtveit, Ponytales (2014),

Siri Bråtveit, Ponytales (2014), 14:16 minuter

Cheerleding handlar om att andas och att var orädd. Eller att göra sig orädd. Både för dem som står på ett ben med höjd knytnäve flera meter över marken, och för den som står under och ska ta emot den som är på väg ned genom luften. Det handlar om styrka. Men mest handlar det om tillit. Om någon viker sig, kan utgången bli katastrofal.

Tonårstjejerna vi möter i Ponytales är osäkra var för sig, men på träningen måste de lita på sig själva och på sina lagkamrater. Ponytales är en film om sammanhållning, om att göra sig stark och om girl power.

För filmen Ponytales vann Bråtveit priset för bästa Nordiske Studentfilm under dokumentärfilmfestivalen Nordic Doc i 2014.

Siri Bråtveit (1987) är född och uppvuxen Suldal och bor i dag i Oslo. Hon är utbildad litteraturvetare i Bergen, och har en Bachelor i Dokumentarfilmproduksjon från Høgskolen i Lillehammer. Innan filmen har Bråtveit de senaste åren undersökt landskapet mellan dokumentär och fiktion.

Ladda ner CV (pdf)

Daisuke Kosugi, Leave Fucking «Society» Alone (2015)

Daisuke Kosugi, Leave Fucking «Society» Alone (2015), 04:36 minuter

I filmen Leave Fucking «Society» Alone ser Kosugi på hur vi rör kroppen och vilken effekt det har på rytm och poesi. Videon är skapad av korta sekvenser som hämtas från internet. Vi ser bland annat traditionell japansk dans, gångtävlingar, närbilder av trampande fötter, och symboler hämtade från dans- och klubbkulturer.

Videon är gjord med hjälp datamoshing, en process som manipulerar datafilerna för att uppnå visuella effekter när filmen kodas av. Det gör att övergången mellan filmscenerna blir allt annat än sömlösa, pixlarna från en bild följer med till nästa bild. Sekvenserna av klipp utan synlig berättelse skapar en form av poetisk logik som ändå skapar en berättelse.

Daisuke Kosugi (1984) är född i Tokyo. Han bor och arbetar i Oslo. Han har en utbildning inom politik och en Bachelor från Kunstakademiet i Oslo. I flera verk har konstnärerna fokuserat på kraften som ligger i kroppens rörelse som ett verktyg för att förhandla om maktstrukturer.

Aleksander Johan Andreassen, Strim (2017),

Aleksander Johan Andreassen, Strim (2017), 19:12 minuter

I filmen Strim får vi följa Sigrid som letar efter sin försvunna katt. Under sökandet blir Sigrids inre monolog till en yttre, i båda handling och rörelse. Hon stöter ihop med människor i sin omgivning och mötena leder henne vidare i hennes sökande. Kommer hon någonsin att hitta sin katt igen?

Strim filmades i Groruddalen under två veckor i juli 2016. Sigrid spelas av dansaren Sigrid Marie Kittelsaa Vesaas. Filmen Strim vann Gullstolen för bästa norska film under Kortfilmfestivalen i Grimstad 2017.

Aleksander Johan Andreassen (1982) är född i Bodø och bor i dag i Oslo. Han har studerat vid Nordland kunst- og filmskole, och har en Bachelor i fotografi från Kunsthøgskolen i Bergen och en Master of Fine Arts från Konstfack i Stockholm. Andreassen närmar sig metodisk och från olika perspektiv ser han på normalitet, passivitet och tillhörighet, och ger därmed en röst till det svarta som finns i oss människor.