Konstens Vecka 2021

Detalj av väggen som leder upp till utställningen i Nationalmuseum Jamtli.

Konstens Vecka program 2021

FINISSAGE 1. Åre konstförenings medlemsmöte ägde rum i Köjagården där föreningens aktiviteter 2021 och planer för 2022 presenterades av ordförande Charlotte Ullberg. 2. Nell Ray höll i samtalet med Peter Buchar. 3. Mirjam & I (Elisabet Aagård och Mirjam Copp) underhöll. 4-6 Konstelevernas återvinningsverk. 7. Ellen Hyttsten tackar och avslutar konstveckan.
Ellen Hyttsten inviger Konstens Vecka. Regionens arbetsstipendium för bild- och formkonst delas ut till Hans Kvam av regionrådet Karin Thomasson. Östersunds konstansvariga Kristina Strömgren berättar om projektet Motion Portals.

LÄNSINVIGNING – LÖRDAG 2 OKTOBER Jamtli, Rentzogsalen, kl. 13.00.

Invigningen webbsänds även live på Youtube Jamtli Studio.

Ellen Hyttsten, distriktsordförande Sveriges Konstföreningar J-H, hälsar välkommen och inviger Konstens Vecka.

Regionens arbetsstipendium för bild- och formkonst delas ut och årets stipendiat berättar om sitt konstnärskap. Presentation och filmvisning av Motion portals.

Invigningsfika i Jamtli Kafé med konstbakelse. Fri entré till invigningen i Rentzogsalen. Visning av Nordiska myter, Nationalmuseum Jamtli, kl. 14.30. Begränsat antal platser. Obs! Visningen ingår i museets ordinarie entréavgift.

Arrangörer: Sveriges Konstföreningar J-H i samarbete med Jämtlands läns konstförening (JLK), Region Jämtland Härjedalen, Östersunds kommun och Jamtli.

LÄNSFINAL – LÖRDAG 9 OKTOBER Edsåsdalen, kl. 12–16.
Kl. 12.00 Vernissage Åredalens Folkhögskolas konstelever ställer ut sina verk på temat Återbruk, inomhus Logen i Edsåsdalen
Kl. 12–16 Åredalens Folkhögskolas konstelevers utställning på tema Återbruk
Kl. 13:30 –15:00 Medlemsmöte Åre konst- förening: Konstnärssamtal med Peter Buchar och konstlotteri. Köjagården i Edsåsdalen.
Kl. 13–15 Drop in-verkstad återbruk, prova själv, här finns konstelever som hjälper till med material och tekniker. Du som vill – ta med en gammal pryl och blås nytt liv i den. Utomhus på verandan på Logen, Edsåsdalen. Kl.15:30–16:00 Finishage – avslutningen för hela Konstens vecka på temat Åter. Vi hyllar konsten i tal och toner. Ta med egen kopp
så bjuder vi på dryck att skåla i. Utomhus på verandan, Logen Edsåsdalen.

Vägbeskrivning: Köjagården ligger mitt i Edsåsdalens by, cirka 8 kilometer väster om Undersåker. Logen i Edsåsdalen ligger några hundra meter efter byn, ställ gärna bilen på spårcentralens parkering och gå cirka 100 meter uppför grusvägen till Logen.

Hemsida med fullt program: are.konstforeningar.se Kontaktpersoner:Åre konstförening:

Ingrid Marie Thorslund, 070-464 12 97

Erika Enequist, 070-529 63 65.

Arrangörer: Åre konstförening, Åredalens folkhögskola, Byborna Edsåsdalen

BERGS KOMMUN

Hackås Maskin & Kultur, Gärde 741, HACKÅS. Konstutställning åter-SE. Affischut- ställning; bruksgrafik med text och eventuellt bild, framställd som reklam för ett ting eller ett evenemang Affisch(erna) på utställningen visar allt från film, konst och politik från 1940, -50, -60, -70, -80, -90, 2000-talen. Affisch(erna) är alla till salu.
Öppet: 2–10 okt. Vernissage 2 oktober,
kl. 13–17. Mån–ons stängt. Tors–fre kl. 14–17, lör och sön kl. 13–17.
Instagram: #hackåsmaskinochkultur. Kontaktperson: Rolf Anderzon 070-893 01 05.

Konstutställning Gert Amanius Ateljé

Kövragården 302 Kövra, 845 72 OVIKEN,
väg 321 mellan Myrviken och Svenstavik. Öppet: 2–10 okt, kl. 13–16. Öppet hela hösten torsdagar och lördagar kl. 13–16.

Instagram: Amaniusgert.
Kontaktperson: Gert Amanius 076-876 91 12.

HÄRJEDALENS KOMMUN

Härjedalens Fjällmuseum, Rörosvägen 30, FUNÄSDALEN. ”Gunilla Ellis: Paletten är alla mina trådar”. I en retrospektiv utställning möter vi Gunilla Ellis i arbetet som konstnär. Hennes konstvävar kan beskrivas som abstrakta, och utgör tolkningar av det rum de skall ingå i eller naturen som omger henne. En utställning att be- söka för dess skönhet – men som också ger en fördjupning kring frågan om varför vissa konst- närskap beskrivs som textilkonst eller konsthant- verk, medan andra blott och bart kallas – konst.

Öppet: 2 okt samt 4–9 okt, mån–fre kl. 10–17, lör kl. 10–14, sön stängt. www.fjallmuseet.se.

KROKOMS KOMMUN

Föreningshuset i Ås, Nyhemsvägen 9, ÅS Höstsalong med boende, födda och skapande från Ås. Öppet: 9 okt–10 okt, lör kl. 12–17, sön kl. 12–16.

Kontaktperson Eva Lindén 070-347 89 62.

Arrangör: Ås Framtid.

RAGUNDA KOMMUN

Konstutställning: Lokal, datum, öppettider samt konstnärer presenteras på: ragundadalen.konstforeningar.se.
Kontaktperson: Alida Johansson, 070-679 49 62. Arrangör: Ragundadalens konstförening.

STRÖMSUNDS KOMMUN

Bygdegården Yxskaftkälen. Konstutställning med Hester Plomp, Margareta Hjort, Hannah Breger – olja, akryl, akvarell, etsning, textil och keramik. Workshops i olika tekniker för alla åldrar. Fikaförsäljning.

Öppet: 2–3 oktober, kl. 10–18. Workshops
kl. 11–17 bägge dagarna.
Instagram: @hesterplomp.
Kontaktperson: Hannah Breger 070-830 77 49. Arrangör: Yxskaftkälens konstgrupp.

Galleri Katten, Amaliagatan 23, STRÖMSUND. Jimpa Berglund- MEMENTO MORI TOUR 2021/2022.
Öppet: 2–15 okt. Vernissage 2 oktober kl. 12– 17. Alla vardagar kl. 10–15 förutom torsdag 7 okt samt torsdag 14 okt då det är öppet kl. 15–19. Kontaktperson: Veronica Strömberg 0670-

61 41 74. Facebook: StromsundsKonstforum. Arrangör: Galleri Katten Strömsunds Konstforum.

Medborgarhuset, Edevägen 6, HAMMERDAL.

Utställning med konst av Anna-Sofia Persdotter. Vernissage den 9:e oktober och även ett försenat årsmöte då. Utställningen pågår till den 13.e oktober. Helgen öppet 12-16, måndag till onsdag öppet 18-20.Facebook: Hammerdals konstförening. Kontaktperson: Karin Dahlin 070-226 92 35 / 010–150 26 65.

Arrangör: Hammerdals konstförening.

Mona Båglings krukmakeri, Håxås 630, HAMMERDAL. Öppet: 6 okt–10 okt, onsdag 6 okt kl. 18, tors–fre kl. 18–20, lör–sön kl. 12–16. www.monabagling.se, Facebook: Baglingskrukmakeri,

Instagram: Monabagling.

Arr: Hammerdals konstförening.

Strömsunds bibliotek, Myrgatan 4, STRÖMSUND. Konstutställning med Anders Ek. Öppet: 4–15 okt, vernissage 4 okt kl. 13–16. Strömsunds biblioteks öppettider. www.stromsund.se. Kontaktperson: Rose Marie Rova 073-022 65 46.
Arrangör: Ströms konstklubb.

Öppen ateljé, Öhn 430, STRÖMSUND, med Camilla Wolgers.
Öppet: 2–4 okt, kl. 11–16. Eller öppet efter överenskommelse.

Facebook och Instagram: camillawolgers. Kontaktperson: Camilla Wolgers 070-333 10 28. Ateljén /huset är litet. Är ni många så går det bra att boka en tid.

ÅRE KOMMUN

EDSÅSDALEN:

Konst(ig)stigen, start vid Hedungs gård och slut vid vindskyddet längst upp i backen med en fantastisk utsikt. Stigen är ca 800 m i lättvandrad terräng, öppet dygnet runt.

Konstverk av bl a Margareta Haftstad, Göran Lundvall, Ulla-Britt Sundström, Sofie Åberg,
Sara Oja, Jeanette Wahl, Sonja Moberg, Svenny Kopp, Astrid Gruber, Vini Hedblom, Kajsa-Tuva Werner, Laila Nordahl, Maria Luksepp, Ingegerd Möller, Marina Jonsson, Arna Rydberg, Marieanne Wideman-Rydén, Ingvar Sundström, Metta Reu- terswärd, Albert Rösch, Jonas Rasmusson, Marie Forsell, Linda Peterson samt bybor och barn. Konst(ig)stigen kan besökas även digitalt https://youtu.be/9qELnH-wMXs Poesivandring, start vid Ekorrberget går till Bylogen. 2–10 oktober, öppen dygnet runt.

Ullas Ateljé, keramik, glas och bildkonst. Öppet: 3–10 okt, kl. 12–16.
Barnens Ateljé, barn och vuxna kan stanna till i början av Konst(ig)stigen och måla! Öppen 3 okt, kl. 12–15.

Köjagården, utställning: Återblick. Vernissage
2 okt, kl. 15–18.
Bylogen: Konstutställning med elever från Åredalens folkhögskola konstlinjen åk. 1 och åk 2. Vernissage lördag 9 okt, kl. 12–16,

söndag 10 okt kl. 12–16.
Instagram: konstskolan_aredalensfhsk, www.aredalensfhsk.se. Bylogen ligger i slutet på byn på höger sida upp mot stugbyn. Kontaktpersoner: Linda Petersson Ödbring/Arna Laula 073-996 58 82.
Arrangörer: Åredalens folkhögskola, Byborna Edsåsdalen.
Se även Länsfinalen som i år sker i Edsåsdalen 9 okt!

Kulturhuset, Notvallsvägen 2, JÄRPEN.
Peter Buchar – ”LÄNGTAN” konstutställning, olja. Öppet: 3–17 okt. Vernissage 3 okt, kl. 12–15, därefter tis–sön kl. 12–15, tors kl. 12–18,
mån stängt. https://are.konstforeningar.se/, Instagram: @arekonstforening1.
Kontaktperson: Charlotte Ullberg
070-890 09 19.
Arrangörer: Åre Konstförening i samarbete med Åre kommun och Studieförbundet Vuxenskolan.

Utkälens Bygdegård, TOSSBERG. Konstut- ställning med Maud Deckmar, Charlotte Ullberg, Anni Åsén med flera lokala konstnärer.
Öppet: 8–10 okt, fre kl. 16–19, lör och sön

kl. 12–16. Fikaförsäljning. www.utkälenbygd.se. Kontaktperson: Maud Deckmar 070-397 84 56. Arrangör: Utkälens bygdegårdsförening.

Årevägen 33, ÅRE. Konstutställning
Freddie Grann – ALLT kan bli ALLT. Åres största Konstgalleri smygöppnar. En gammal lada med historia förvandlas till något helt nytt. En sak kan vara så mycket mer en bara en sak. En spik är så mycket mer än bara en spik. En utställning med både skulpturer, målningar och filmer. Kom och möt Freddie Grann’s kreativa värld.
Öppet: 2–10 okt, kl. 11–17. www.freddiegrann. com, Instagram: freddiegrann.
Kontaktperson: Freddie Grann 073-051 07 18. Arrangör: Freddie Grann / Magasinet i Åre.

ÖSTERSUNDS KOMMUN

Ahlbergshallen, Rådhusgatan 42, ÖSTERSUND. Lennart Jonasson –101 Vykort. Öppettider: 25 sep–10 okt, tis–fre kl. 12–17, lör–sön kl. 12–16.
Facebook: osdkonstklubb.
Kontaktperson: Sture Espwall 070-657 50 23. Arrangör: Östersunds Konstklubb.

Ateljé 65, Prästgatan 65, ÖSTERSUND. Öppen ateljé hos konstnärerna Ritva Kindvall,
Maria Olsson och Åsa-Sara Sernheim samt EnMjuk – återbruk av textilier med återbruks- sömmerskan Annelie Einan. Öppet: 2–4 okt,

lör och sön kl. 11–16, mån kl. 11–18.

ritva.kindvall.se, www.mariaolsson.nu, asa-sara.sernheim.com. Facebook: EnMjuk. Kontaktpersoner: Ritva Kindvall 073-666 29 64, Maria Olsson, 070-372 41 67,

Åsa-Sara Sernheim 070-387 12 44,

Annelie Einan 070-679 14 81.

C:nen, Prästgatan 39, ÖSTERSUND. Utställning: Gestures, Marcus Appelberg. Öppet: 1–31 okt, mån–fre kl. 11–18,
lör kl. 11–15.

www.mappelberg.com. Kontaktperson: Marcus Appelberg 072-502 31 90.
Arrangörer: C:nen, Marcus Appelberg.
Fågeln i mig flyger vart den vill. Torsdag

7 okt, kl. 18–19. Konstnärssamtal mellan Sara Lundberg, författare och konstnär och Martin Jo- hansson, regissör. Kort paus, därefter filmvisning, ca 1 timme, av teaterföreställningen, producerat av Estrad Norr i regi av Martin Johansson. Före- ställningen är baserad på Sara Lundbergs bok, som handlar om Berta Hansson.

Kontaktperson: Ellen Hyttsten 070-319 76 99.

Arrangörer: Jämtlands läns konstförening i samarbete med Region Jämtland Härjedalen.

Drejeriet butik & galleri, Hamngatan 7, ÖSTERSUND. Åsa Elonssson, ”Det som växer fram”, keramik.
Öppet: 2–23 okt, mån–fre kl. 12–17,

lör kl. 11–15, sön stängt.

www.drejeriet-keramik.se.

Kontakt: 063-13 35 33.

Frösön Konstsalong, Bergsgatan 17, FRÖSÖN. Invigning av Frösön Konstsalong – Konstutställning av Olga Bachila – Konstsalong- en kommer efter konstens vecka även ha en ut- ställningsdel där andra konstnärer kan hyra in sig. Öppet: 8–10 okt, fre kl. 14–19,
lör–sön kl. 12–15.
www.olgabachila.com
Kontaktperson: Olga Bachila 076-790 80 08. Max 4 personer samtidigt i lokalen, riskgrupp kan boka besök via sms till kontaktperson.

Galleri LUX, Hamngatan 11, ÖSTERSUND. Konstutställning på LUX. Sara Lundberg ”Fågeln i mig flyger vart den vill”. Även konstverk från bok- en Dyksommar och Glömdagen. Rundvandring
i utställningen med konstnären Sara Lundberg. Begränsat antal. Torsdag 7 okt. kl. 15–16. Öppet: 25 september t o m november.
För öppettider: www.jlk-konstforeningen.se. Instagram: Lux.nu, lux.nu
Kontaktperson: Ellen Hyttsten 070-319 76 99. Arrangör: Jämtlands läns konstförening.

Galleri Renee, Brunflovägen 70, ÖSTERSUND. Konstutställning med Mathias Kärnlund.
Öppet: Vernissage 2 okt, kl. 12.00,
tis–fre kl. 12–17, lör–sön kl. 12–16.

Facebook: Galleri Renee.

Härke Konstcentrum, Härkevägen 5, FRÖSÖN. www.harkekonstcentrum.se, Instagram och Facebook: harkekonst.
Buss 4 från centrum. Lokalen är tillgänglighets- anpassad med ramp till entrén. Konstutställning med Härke Ateljéförenings medlemmar.

Öppet: 2–17 okt, mån–fre kl. 12–17, lör–sön kl. 12–16.
Kontaktperson: Odd Larsson 070-205 38 52. Arrangör: Härke Konstcentrum

Öppen ateljé hos Annika Thofelt. 2–10 okt, helgöppet kl. 12–16, vardagar efter överenskom- melse. www.thofelt.com.
Kontaktperson Annika Thofelt 070-222 12 16. Arrangör: Härke Konstcentrum.

Anders skulpterar träfigurer – Röda ladan
vid Härke Konstcentrum. Besök Anders Suneson och se hur han skulpterar i trä. Öppet: 2 okt och 9 okt, kl. 12–15. www.tecknadebilder.se. Kontaktperson Anders Suneson 070-580 84 69. Arrangör: Härke Konstcentrum.

LÄRKO – Lär av konstnär med Alva Marlen Ljusberg och Ulla Granqvist.
Presentation av det nya nätverket av konstnärer/ konsthantverkare som på ett unikt och skräddars- ytt sätt delar med sig av sin kunskap och formar en kurs så du kan utveckla ditt eget skapande. Öppet: 2 okt och 9 okt, kl. 12–15. www.laravkonstnar.se.
Kontaktperson Ulla Granqvist 072-743 83 26. Arrangör: LÄRKO – Lär av konstnär. Ett nytt nätverk av konstnärer och konsthantverkare.

JAMTLI, Museiplan 1, ÖSTERSUND
För aktuella öppettider: www.jamtli.com Nordiska myter – Utställning på Nationalmuseum Jamtli som handlar om berättande i bild i den nordiska konsten under 1800-talet och det tidiga 1900-talet. Utställningen pågår t o m 18 april. Konstpaus –15-minuters minivisning i utställningen Nordiska myter.
Nationalmuseum Jamtli. Onsdag 6 oktober
kl. 12.00. Arrangör: Jamtli.
Visning av Myter– Överhogdalsbona-
derna och Nordiska myter. Följ med på
en visning där fokus är den fornnordiska mytologin. Vi börjar framför de 1000 år gamla Överhogdalsbonaderna, därefter går vi upp till konstutställningen Nordiska myter.
Onsdag 6 oktober, kl. 18.00.
OBS! Begränsat antal platser. Ingår i museets ordinarie entréavgift. Arrangör: Jamtli. Konstfavoriter – Nordiska myter (en del av föreläsningsserien After Work).
Medverkande: Sofia Pettersson, Jamtli.

Utställningen Nordiska myter som visas i Nationalmu- seum Jamtli behandlar en epok före den moderna filmens genombrott, då konsten i hög grad fort- farande handlade om att berätta historier. Under den här tiden hämtades gärna motiven ur myt, saga och historia och sysselsatte många av de ledande konstnärerna.
Torsdag 7 oktober kl. 13.00. www.arkivetiostersund.se/pa-gang/after-work Arrangörer: Jamtli och Arkivet i Östersund.

Konst på bio, Folkets Bio Regina, Prästgatan 56, ÖSTERSUND. Lördag 2 oktober, kl. 15.00. Film: Överraska mig konst. Ett tillbakablickande porträtt av skaparen av Wanås skulpturpark, Ma- rika Wachtmeister. Förfilm: ”Jag fattar inte konst” Underfundigt lekfullt möte mellan konsten, konstnärerna och en ung nyfiken publik. Dokumentär, 11+59 min.

Film: Det krokiga och det raka Om Carl Nyrén – en av Sveriges mest hyllade arkitekter och för filmaren Sven Blume var han en älskad morfar. Dokumentär, 58 min.

www.bioregina.se. Kontaktperson: Annica Nordin, 070-326 93 91.
Arrangörer: Folkets Bio Regina i samarbete med Jämtlands läns konstförening och Östersunds Konstklubb.

Konstvandring med Gunilla Nilsson Edler, bland offentlig konst och utsmyckning i staden. 4 och 6 oktober kl 15.00. Samling vid Jamtlis grindar och vidare promenad mot centrum. (Jamtlis grindar, Jämtbonden, Slåtterkarlen,Karl-Bertil Nilssons skulpturer, flickan med skottkärran m fl). Vand- ringen tar ca 90 minuter. Kontaktperson Guiden Gunilla Nilsson Edler 070-371 61 04.

Arrangör: Sveriges Konstföreningar Jämtland Härjedalen.

Motion portals, danskonst genom QR-koder. De fem verken utspelar sig i Östersund; i Bad- husparken, på Stortorget, vid Dalhemsparken, i Skateparken och i vägtunneln mot Körfältet. Öppet: dygnet runt, fram till maj 2022. Kontaktperson: Kristina Strömgren 070-

190 96 65. Arrangör: Norrdans i samarbete med Östersunds kommun.

Primusrummet, Regionens hus Kyrkgatan 12, ÖSTERSUND. Utställningen HUS visar olja, akvarell och skulptur av Primus Mortimer Pettersson och textil av Anna i Höge.

Öppet: utställningen öppnar 4 okt,
vardagar kl. 10–15. www.bildkonsten.se Kontaktperson: Ingela Nilsson 063-14 67 19. Arrangör: Bildkonsten/Region Jämtland Härjedalen.

RAKETA _ INSTITUT, Krumhornet 12, ÖSTERSUND.
Huset – Utställning och performance med Ludvig Sjödin & Henrik Ljusberg. Utställningen är en del i ett pågående konstnärligt projekt som genomförs av Ludvig Sjödin och Henrik Ljusberg som utforskar frågor kring platsen. Utställningen presenterar i fullskalig miljö, i ett 60-tals radhus, ett narrativ som speglar vardagen i perifera platser, som fångar upp melankoli och vemod, samtidigt som det också finns någonting romantiskt och lockande med dessa norrländska miljöer. Byar och samhällen har låtits förfalla men har samtidigt en ”ruin-romantisk” aura över sig och sitter på berättelser om ett annat liv, där ett lugn och en trygghet finns. Verk och objekt med olja och fotografier tillsammans med en performance i en autentisk miljö, inbjuder publiken till reflektion över läget, att reflektera över dessa alternativa platser till staden.

Öppet: 3–9 okt, vernissage 3 okt, kl. 12–16, därefter öppet mån–lör kl. 15–19.
Instagram: henrikljusberg, ludvigsjodin, www.jlk-konstforeningen.se. www.ludvigsjodin. com, www.henrikljusberg.com

Kontaktperson: Alva Marlen Ljusberg
070-344 42 55.
Arrangörer: Jämtlands läns Konstförening
i samverkan med RAKETA _ INSTITUT.

Flödande samtal i huset // inventering av fastighet. Det digitala, arkivet, sanning | flödande samtal om krafter och alternativa geografier via huset vid den svängda gatan i utkanten av en stad vid skog och flyter vidare till en ö i egeiska havet och vänder mot norr och strand vid det vi- taste havet & landar? med RAKETA & FRIENDS Onsdag 6 okt och torsdag 7 okt kl. 17.00. www.volna.stream. https://www.instagram.com/ institutet/?hl=sv

Kontaktperson: Lipka Falck 070-419 81 80.

Arrangör: RAKETA _ INSTITUT.

SKÅPET konsthall, Busstorget (övre plan), ÖSTERSUND. För kvinnans rösträtt 100 år. Det är 100 år sedan kvinnor i Sverige för första gången kunde rösta till och bli invalda i riksdagen. Som ett tack till de 6970 kvinnor i Jämtland och Härjedalen som skrev på för kvinnans politiska rösträtt läser vi upp deras namn i en maratonläsning på Stortorget i Östersund den 11 september.
I SKÅPET visas en utskrift av namninsamlingens 370 sidor. Tack för att ni skrev på. På Riksarkivet kan du ta del av underskrifterna.
Kontaktperson Malin Ståhl 070-257 15 59. https://intragalacticartscollective.tumblr.com Instagram och Facebook: intragalacticartscollective.
Arrangör: IntraGalactic arts collective.

Sofias Galleri, Storgatan 34, ÖSTERSUND Livemåleri och utställning av Sofia Ohlsén. Öppet: 4–8 okt, Mån–fre, kl. 10–16. www.sofiasgalleri.se, Facebook och Instagram: sofiasgalleri.

Kontaktperson: Sofia Ohlsén 070-367 06 07.

Svenssons Ramar, Storgatan 42, ÖSTERSUND. Konstutställning med blandade favoritkonstnärer. Öppet: 4–15 okt,
mån– fre kl. 11–18, lör–sön stängt. www.svenssonsramar.se, Facebook: svenssons- ramar. Kontaktperson: Annalena Pettersson 063-12 58 52.

Vindsgalleriet, Rådhusgatan 60D, ÖSTERSUND (4 trappor, Hiss finns ej) .
På vinden högst upp – Ingång sker från innergården. Konstutställning med Lennart Samor, Avstånd – Rörelse – Närhet.
Öppet 2–3 okt, kl. 12–16 www.lennartsamor.com. Kontaktperson: Lennart Samor 070-543 39 09. Begränsning av besöka- re kan förekomma.

Öppen ateljé, Sörevägen 5, LIT, med Karl-Otto Myrstad.
Öppet: 3–10 okt, kl. 12–16. www.svenskakonstnarer.se. Kontaktperson: Karl-Otto Myrstad, 070-313 12 94.

Öppen ateljé, Ängegatan 3b, ÖSTERSUND. Konstutställning med Siv Anneli Göransson ”Återgödsla mitt textila skapande”. Experiment med avtryck av Jämtlands flora på ull, siden, bomull och lin.

Öppet: lör 2 okt, fre 8 okt och lör 9 okt, kl. 13–17. Kontaktperson: Siv Anneli Göransson 070-653 02 58.

KONSTENS VECKA I JÄMTLAND HÄRJEDALEN – Samordningsgrupp

Ellen Hyttsten, Sveriges konstföreningar J-H och Jämtlands läns konstförening, 070-319 76 99, ellen.m.hyttsten@gmail.com, konstforeningen@jamtli.com

Karin Kvam, Bildkonsten/Region Jämtland Härjedalen, 063-14 67 27, karin.kvam@regionjh.se

Barbro Moström, Jämtlands läns konstförening, barbromostrom@gmail.com