Helsingborgs konstförening satsar på Nordisk Salong

Jag får tag i en stressad ordförande för Helsingborgs konstförening. Det är inte så underligt, inlämningen till årets Nordisk Salong är precis avslutad och med 1400 anmälningar där varje konstnär ska skicka in fem konstverk så blir det en hel del att göra för Kerstin Schultz och de andra i konstföreningen den närmaste tiden.

Kan du berätta om bakgrunden till att konstföreningen drog igång ett så stort projekt som Nordisk Salong?

-Helsingborgs Konstförening har ett historiskt förflutet med sin vårsalong som man anordnade på Vikingsberg konstmuseum, långt innan kulturhuset Dunkers fanns. Sedan försökte man etablera ett samarbete med Dunkers och fick så småningom disponera ett rum på 81 kvm på Dunkers för en salong. 2013 tog Dunkers kontakt för att man hade en ”lucka” i sitt program och ville göra något tillsammans med konstföreningen. Vi menade att då vi nu fick disponera så stora ytor under en så lång tid – så ville vi göra något bra. Alltså föddes Nordisk Salong.

Hur har intresset för salongen varit i  år?

-Vi har fått in nästan 1400 anmälningar men alla har inte betalt anmälningsavgiften eller på annat sätt diskvalificerats (inte skickat in fem verk trots påminnelser etc) och vi slutade på 1332 ansökningar, vilket nog får sägas är ett högt tryck!

Responsen är något större än förra gången. Ansökningar från Sverige dominerar men vi har fått in många ansökningar från både Danmark, Finland och Norge. Tyvärr bara ett bidrag från Island. Vi tror att kostnaden för frakten, ifall man blir antagen, blir så hög att konstnärer från Island drar sig för att söka.

Förutom att ni samarbetar med en etablerad konstinstitution i regionen, nämligen Dunkers Kulturhus, så har ni också med en jurymedlem från Kiasma i Helsingfors. Hur har ni lyckats skapa den höga nivån på konstsalongen?

-Vi har anstränger oss för att hålla en hög nivå på själva utställningen, använder oss av våra kontaktnät. Vi har samma kriterier för våra egna utställningar på vårt galleri Konsten.  För oss är det viktigt att få till en professionell och hög nivå på juryn för att på så sätt garantera nivån på utställningen. Det är viktigt för de sökande att de vet att det är en merit att komma med på Nordisk Salong.

Jag antar att det krävs en hel del ideellt arbete under en lång period för att ro det hela i land? Hur motiverar man medlemmarna att lägga ner så mycket tid?

-Vi försöker att göra arbetet så roligt som vi kan och ser till att alla i styrelsen är engagerade med olika uppgifter.

När blir det vernissage för Nordisk Salong?

-Nordisk Salong har vernissage den 10 november kl 17-20 och invigs kl 18.00 av Liljevalchs konsthalls chef Mårten Castenfors. Utställningen pågår sedan till den 18 februari 2018. Under den perioden kommer många evenemang att anordnas. Besökarna kan vänta sig en spännande utställning som speglar konsten i Norden idag.

Länkar:

Nordisk Salong