Konstföreningen i Hamburg 200 år

Man kan tycka att konstföreningen i Hamburg som i år firar 200 år borde vara den äldsta i Tyskland, men den är bara näst äldst. Konstföreningen i Nürnberg grundades redan 1792, och det ska jämföras med Sveriges äldsta konstförening, Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) som startade 1832.

Konstföreningen i Hamburg – foto: Claus-Joachim Dickow. Källa Wikipedia

Trots att det gått 200 år sedan starten så lever man fortfarande efter samma grundtanke att visa samtida konstnärer som aldrig tidigare har ställts ut i Hamburg. Även om många konstföreningar i Tyskland drivs professionellt med anställda och har stora konsthallar finns det en sak som skiljer dem från gallerier och museum, de är inte kommersiella och har inga samlingar.

200-årsjubileet kommer att uppmärksammas på många olika sätt. Bland annat genom en välgörenhetsauktion där många konstnärer som har anknytning till konstföreningen har donerat verk. Syftet med auktionen är att finansiera konstföreningens konstnärsprogram under de kommande åren. För även om man fyller 200 år har man inga planer på att ta det lugnt utan satsar på att fortsätta verksamheten i många år till. Den 22 september öppnar man också en utställning med Wolfgang Tillman och naturligtvis blir det ett stort party för att fira 200-åringen.

Länk: Konstföreningens hemsida

Liknande inlägg