Ellen Hyttsten om riksinvigningen av Konstens Vecka i Östersund

Konstens Vecka är en riksomfattande konsthändelse som äger rum vecka 40 varje år. I år sker invigningen av Konstens Vecka den 30 september på Jamtli i Östersund. Förbundschef Greta Burman kommer tillsammans med Ellen Hyttsten, distriktsordförande för Sveriges Konstföreningar i Jämtland-Härjedalen, att inviga veckan. Vi pratade lite med Ellen om varför Konstens Vecka blivit så stor och etablerad just i Jämtland-Härjedalen.

– Det finns en “tradition” i Jämtland/Härjedalen att göra en stor  konstinsats den här veckan förklarar Ellen. Vår tidigare ordförande Anders Rasmusson, var en eldsjäl. Han slutade 2011, tror jag att det var. De frågade mig under flera år om jag ville bli ordförande,  men jag jobbade i Stockholm heltid till och med våren 2014 och då ansåg jag inte att jag hann med uppdraget. Men när jag slutade att jobba heltid i Stockholm 2014 sa jag “JA” till att var ordförande. Sedan jag tillträdde så har jag tagit mig an Konstens Vecka med stor entusiasm.

Hur lyckas ni entusiasmera och få med er alla konstföreningar i distriktet?

-Jag har jobbat som chef i flera stora organisationer och min drivkraft har alltid varit att samarbeta och använda alla resurser som finns. Eftersom jag också arbetat som primärvårdschef och landstingsdirektör i Jämtland så är jag ganska känd och kan lätt knyta kontakter vilket är viktigt i ett länsövergripande projekt.

-Basen är förstås konstföreningarna. Vi har ett kontaktmannaskap i styrelsen för de olika föreningarna i länet och vi har en arbetsgrupp för hela länet. Jag är ansvarig för Sveriges Konstföreningar och konstföreningarna, Karin Kvam är bildansvarig för Region Jämtland Härjedalen, och Cathrine Johansson är konstnär och konstinköpare på Östersunds kommun. Hon har sin ateljé på Härke som är ett konstnärscentrum på Frösön. Dessutom ingår Jeanette Wahl och Gunilla Österman från Jamtli och Marlen Ljusberg från Jämtlands läns konstföreningar i arbetsgruppen. Genom denna arbetsgrupp har vi våra tentakler ute i hela länet. Vi samarbetar i hela länet om Konstens Vecka fast det är konstföreningarna som är basen.

När börjar ni planeringen inför Konstens Vecka?

-Vi börjar årets arbete i mars då vi har vår första träff i gruppen. Sen har vi ett par planeringsmöte till under våren efter att ha stämt av i våra styrelser. Därefter gör vi ett utskick i juni med ett givet formulär till alla vilka uppgifter  vi vill ha in om aktiviteter som sker i länet. Vi skickar ut påminnelse i augusti och till slutet av augusti vill vi ha in uppgifterna. Sen gör vi en folder och en affisch för hela länet. Vi skickar ut dem i pappersform och digitalt i hela länet.  Vi har annonser i tidningarna och kommer att hålla presskonferens på måndag. Tidningar, radio, taltidning kommer.

Invigningen sker som sagt på Jamtli med ett spännande program, men ni har också en avslutning i Östersund. Vad händer då?

-Sista dagen på Konstens Vecka har vi avslutning i Östersund kl 18.00 på kvällen för att konstföreningarna i länet skall kunna komma in. Då får de också berätta om sina erfarenheter under veckan.

Under åren har Konstens Vecka i Jämtland-Härjedalen tagit sig olika kreativa uttryck. Några år gjordes en speciell Konstens Veckas bakelse. Hur blir det i år?

Palett – Konstens Veckas bakelse 2009 av TÖRNERS KONDITORI & MalinMatilda Allberg.

– Vi kommer att ha tårta och kaffe till bra pris i Jamtlis kafé.  Sveriges Konstföreningars logga kommer att finnas på tårtan.

Om Konstens Veckas program på Jämtland-Härjedalen på distriktets hemsida.

Om Konstens Veckas historia och program i resten av landet på Konstens Veckas hemsida.

Liknande inlägg