Virtuella världar på konstföreningen i Frankfurt

I den tematiska utställningen “Perception is Reality. On the Construction of Reality and Virtual Worlds” på Frankfurter Kunstverein är det de nya teknikerna och hur dem förändrar vår syn på och upplevelsen av verkligheten som står i centrum.

“Plank Experience” by Toast, 2016. Courtesy Frankfurter Kunstverein

Vi har tidigare uppmärksammat konstföreningen i Hamburg  som firar 200 år i år. Även Frankfurter Kunstverein hör till en av de äldsta konstföreningarna i Tyskland och grundades 1829. Men trots sin ålder har man under ledning av Franziska Nori riktat in sig på att visa konst från en ny ung generation av internationella konstnärer.  Konstföreningen arbetar ofta med konstnärer som hämtar inspiration från olika områden från naturvetenskap till humaniora. Man arbetar också med olika gästkuratorer för att få in nya perspektiv och inspirationskällor till sin verksamhet. På sin hemsida skriver man att:  “Målet med Frankfurter Kunstverein är alltså att främja och entusiasmera dagens framväxande konst och visa hur samtidskonst kan påverka hur vi uppfattar och upplever vår värld.”

Utställningen “Perception is Reality” är ett bra exempel på konstnärer som arbetar i gränslandet mellan nya tekniska landvinningar och konstens visuella uttryck. I verket “Plankan” av det australienska spelföretaget Toast kan besökaren genom virtuell verklighet uppleva den svindlande känslan att balansera på en planka 160 meter ovanför marken med vinden från en fläkt som blåser i håret. I “The Garden Room”, en installation av Hans Op de Beeck, kan besökaren uppleva hur det är att vistas i ett rum som är verkligt men som visuellt påminner om en 3D-blyertsteckning med väggar, soffor och vattendamm i grafitgrått.

Om utställningen:

Utställningen pågår mellan 07.10.2017 — 07.01.2018
Deltagande konstnärer: Thomas Demand, Alicja Kwade, Marnix de Nijs, Hans Op de Beeck, David OReilly, Manuel Roßner, Bayerisches Landeskriminalamt, Christin Marczinzik & Thi Binh Minh Nguyen, and Toast
Kurator: Franziska Nori

Hemsida: Frankfurter Kunstverein