Alexander Talléns och porslinsfigurinens återkomst

Alexander Tallén visar under perioden 23/11- 11/2 2018 sina porslinsfiguriner på Thielska galleriet i Stockholm. Tallén är också en av åtta unga konsthantverkare som ingår i Sveriges Konstföreningars och Konsthantverkscentrums nya vandringsutställning “Ung. konst” som visas under 2018 ute på landets konstföreningar.

Alexander Tallen “Deliverence”

“Konstnären Alexander Tallén roas av att låta gamla traditioner krocka mot nya stilar. Med porslinsfiguriner i skimrande färger låter han djupt hantverkskunnande korsas med bilder och frågor från vår egen tid. Hans verk befolkas av stiliga män som var och en har sin egen karaktär, med välfriserade skägg och klädda i kostymer av senaste snitt, i olika färger och mönster.”  Läs mer om utställningen på Thielska galleriets hemsida.

“Efter ett drygt sekel i finkulturens skamvrå har porslinsfiguriner – ni vet sådana där som gamla tanter brukar samla på – blivit inne igen. Så numer gör även våra främsta, unga formgivare figuriner på löpande band. Ett exempel är Alexander Tallén som ställer ut sina sublimt dubbelbottnade verk på Thielska galleriet.” Läs hela recensionen om utställningen på SVTs hemsida.

Läs mer om utställningen Ung. konst – 1 kubik konsthantverk.

Liknande inlägg