Väsby konsthall inleder året med konstnärpar

För 20 år sedan var Väsby Konsthall platsen för Dorina Mocan och Christer Lönngrens första gemensamma utställning och nu är det dags igen med en utställning med måleri, grafik och skulptur som pågår tom den 4 februari.

Stargazer av Dorina Mocan

Dorina Mocan har en utbildning vid akademin i Cluj Napoca, Rumänien och har varit bosatt och verksam i Upplands Väsby sedan hon kom till Sverige 1981. Christer Lönngren är skulptör och arbetar med sten. Han hade under många år sin bas på Gotland men sedan 5 år tillbaka i Uttersberg.

I samband med utställningen arrangerade Väsby konsthall ett konstnärsamtal om bland annat litografins betydelse. Dorina har alltid jobbat med litografier parallellt med sin konst och det är fortfarande en konstform som håller som teknik och som är ett bra och billigare alternativ till måleri, så att få mer kunskap om tekniken kan det aldrig skada att berätta mer om den säger konsthallens ordförande Anders Skarin.

Att litografin fortfarande är livskraftig kan också den nyutgivna boken “Litografin: en snilleblixt” av Jan af Burén (Carlssons förlag, 2017) vara ett exempel på.

Väsby Konsthall grundades 1995 av Ricardo Donoso, och drivs sedan 2003, ideellt med kommunalt stöd, av föreningen Väsby Konsthalls Vänner.

Läs mer på Väsby konsthalls hemsida: www.vasbykonsthall.com

Liknande inlägg