Mode möter konst som möter konsthantverk

Konst och mode har länge skapat skärningspunkter och spännande möten. Konstnären Polat Ghasemloo har tillsammans med sju andra unga konstnärer tagit fram en kollektion för klädkedjan Lindex som heter “Art meets Fashion” och som beskrivs som en inspirerande och uttrycksfull kollektion där två olika konstformer möts. Ghasemloo  ingår också i Sveriges Konstföreningar och Konsthantverkscentrums vandringsutställning Ung.konst.

Polat Ghasemloo (f. 1982) har en grundutbildning från Sunderby konstskola och Formakademin i Lidköping samt en kandidat- och masterutbildning i Keramik och Glas från Konstfack, där han också har läst ett forskningsår inom konsthantverk. Polat är född i Iranska Azarbaijan och är bosatt i Stockholm där han bedriver konstnärlig verksamhet i Gustavsberg.

I utställningen Ung.konst visar Ghasemloo verket “Du i mig, jag i dig, ingen väg ut” (2017) som tar sitt ursprung i oändligheten och plikten. Ghasemloo har tagit fram en keramisk teknik som har sitt ursprung i kâghaz-e abrî, en iransk pappersmarmoreringsteknik från 1400-talet. Läs mer om utställningen Ung.Konst.

Polat Ghasemioo “Du i mig, jag i dig, ingen väg ut” (2017)

Lindex Art Meets Fashion Polat Ghasemloo

Liknande inlägg