Konstföreningen Aura fyller 90 år

Konstföreningen Aura har sina lokaler i Krognoshuset, som är en kulturminnesskyddad medeltida byggnad från omkring 1300 mitt i Lunds centrum. Så gammal är nu inte konstföreningen, men med sina 90 år så hör man ändå till de äldre konstföreningarna i landet. Jubileet kommer att firas under hela året med flertalet evenemang som performance, utställning med hela konstnärsgruppen och Aura 33 000 dagar, en blogg där man kan dela minnen från konstföreningens långa historia.

I ett pressmeddelande skriver konstföreningen bland annat om jubileet:

Krognoshuset i Lund fota av jorchr – Egen avfotografering, CC BY-SA 3.0, Källa: Wikipedia

Vi firar 2018 Konstföreningen Aura som funnits i hela 90 år och som varit alert och ständigt verksam i Krognoshuset vid Mårtenstorget.

Inte riktigt hundra alltså, men på god väg dit!

Vi har en tid suttit i arkiven på Arkivcentrum Syd och gjort många spännande fynd. Vi funderar också på framtiden och vad vår plats vid Mårtenstorget innebär.Detta vill vi gärna berätta om och svara på frågor.

Vi, dvs konstföreningen Aura med 250 medlemmar och Aura konstnärsgrupp med 62 invalda konstnärer, vill uppmärksamma att vi visar nio utställningar per år med samtidskonst, retrospektiver och grupputställningar.

Under 2018 planerar vi en rad händelser varav den första går av stapeln 20 februari kl 19 i Picturasalen högst upp i Universitetshuset. Just den tid och den plats där Konstföreningen Aura bildades för 90 år sedan av en krets manliga konstnärer från Skåne. Det blir performance, föredrag, fotomixar och mingel. Alla är välkomna! Den 20 kommer också den blogg presenteras som fram till sommaren är öppen för alla som vill göra ett inlägg och dela med sig av ett minne, frågor, foton, artiklar, åsikter.

Besök konstföreningens hemsida: http://www.krognoshuset.se/

Liknande inlägg