World Art Day – konsttårta och Kulturvalet

World Art Day firas under valåret 2018 med konsttårta och politiska samtal. På vilka konstpolitiska frågor går partierna till val? Hur ska konsten kunna göras tillgänglig i hela landet? Hur skapa goda förutsättningar för de som producerar det konstnärliga innehållet? Hur ska konsten och kulturen ges utrymme i samhällsplaneringen?

Välkommen på fem samtal som utgår från frågorna i årets kulturpolitiska valkompass på www.kulturvalet.se och förslagen i den statliga konstnärspolitiska utredningen som lämnar sitt betänkande 30 mars 2018.

Samtalen avslutas med konsttårta och fika. Konstnärerna Iryna Hauska och Ana Bondþiã från projektet Konsten att delta gör skisserna till årets konsttårtor som bakas av Chokladfabriken. Temat är uppropen #Metoo och #Konstnärligfrihet. Presentationer görs av av konstnären Peter Johansson och Greta Burman, Sveriges Konstföreningar.

Medverkande (inväntar bekräftelse från ytterligare en företrädare för de rödgröna partierna):
Per Olsson Fridh (MP), statssekreterare åt kulturminister Alice Bah Kuhnke
Olof Lavesson (M), kulturpolitisk talesperson och ordf i riksdagens kulturutskott
Christer Nylander (L), gruppledare för Liberalerna i riksdagen
Anna Söderbäck, direktör för myndigheten Konstnärsnämnden

Moderatorer: Peter Johansson, konstnär och svensk IAA-ledamot, Katarina Jönsson Norling, konstnär, och Sanna Svedestedt Carboo, konsthantverkare, båda från Konstnärernas Riksorganisation

Dag och tid: Fredag 13 april, kl 9-11, tårtkalas efter seminariet som slutar kl 11
Plats: Slakthus 5 i Slakthusområdet (t-bana Globen) på konstmässan Supermarket, Stockholm
Entréavgift till seminarium och Supermarket inklusive tårta: 150 kr (gratis för medlemmar i Konstnärernas Riksorganisation).

Föranmäl dig här!  OBS, i år bara 50 platser, först till kvarn gäller!

Arrangör: Konstnärernas Riksorganisation/svenska sektionen av The International Association of Art (IAA), Sveriges Konstföreningar och projektet Konsten att delta

Illustration: Skiss av Leonardo da Vinci (World Art Day firas till minne av hans födelsedag, och dagen är instiftad av The International Association of Art som är en officiell partner till FN-organet UNESCO).

Liknande inlägg