3 x Norge – samtida norsk videokonst

Sedan 4 år tillbaka samarbetar Norske Kunstforeninger med Høstutstillingen, som är en jurybedömd utställning som arrangeras av Norske Billedkunstnere (Norges motsvarighet till Konstnärernas Riksorganisation.) Varje år väljs ett antal videoverk av unga samtida konstnärer ut som de norska konstföreningarna kan ställa ut. Sveriges Konstföreningar har nu fått möjlighet att låna ut de tre videoverk som valdes ut från Höstutställningen 2017.

Siri Bråtveit, Ponytales (2014),

De utvalda videoverken i programmet är: Strim (2017) av  Aleksander Johan Andreassen, Ponytales (2014) av Siri Bråtveit och Leave Fucking «Society» Alone (2015) av Daisuke Kosugi. Rörelse är en gemensam nämnare för de tre filmerna som på olika sätt beskriver hur det är att vara människa idag. I videoverken möter vi en variation av uttryck, tema och teknik som visar på videokonstens största styrka, mediets mångsidighet att röra sig mellan olika genrer som dokumentär, kortfilm och konstfilm.

Läs mer hur er konstförening utan kostnad kan låna utställningen.

Liknande inlägg