Sumiko Kiyohara inleder Konsten att mötas hos Folkare Konstförening

Sumiko Kiyohara inleder med sin utställning ”Minnenas skog” Folkare konstförenings två evenemang inom projektet Konsten att mötas. Vernissage lördagen den 5 maj i Konsthallen, Avesta bibliotek kl 10-14.

Sumiko Kiyohara “Minnenas skog”

– Sumikos utställning känns som ett spännande startskott i projektet, där vi som betraktare får möta en tolkning av skogen, men i ett stadsrum. Sumiko har själv uttryckt stor glädje att få ställa ut hos oss, så nu hoppas vi självklart att det blir stor uppslutning på vernissagen den 5:e Maj, säger Cecilia Elgh, styrelsemedlem i Folkare konstförening.

-Det är fantastiskt att vi som allmän konstförening i en liten kommun kan vara en del av Konsten att mötas, säger Charlotte Wells, vice ordförande i Folkare konstförening. – Det ger oss möjligheter att göra sådant som vi annars bara drömmer om. Självklart är ekonomiskt och praktiskt stöd inspirerande och ger kraft åt det helt ideella arbetet i konstföreningen.

De evenemang Folkare konstförening arrangerar inom projektet är

*Utställningen ”Minnenas skog” med Sumiko Kiyohara, Konsthallen, Avesta bibliotek 5-30 maj

*Workshop och en utställning med Nasrin Taghizadeh, i Horndals brukspark 24-26 augusti. Arrangeras i samarbete med föreningen Horndals brukspark.

Om konstnären Sumiko Kiyohara och utställningen Minnenas skog

Sumiko Kiyohara är född i Japan, bosatt och verksam i Sverige sedan 1974. Hon har under de senaste 40 åren ställt ut i Sverige och internationellt. I Avesta bjuds besökaren på en inblick i Kiyoharas fascination till arbete med papper – både att måla på och som objekt. Temat för utställningen är skogen, vilket associeras till hennes barndom på landet i Japan. Skogen var en plats där hon fann frid att fantisera; möjligt och omöjligt. På senare år målar hon både riktiga skogar och symboliska skogar. Kiyohara uttrycker det som;

”-Jag känner att jag är en del av skogens kretslopp. Genom att jag skapar skogsmotiv låtsas jag kanske att jag går där igen i min skog”.

Genom utställningen hoppas hon att människor ska få en skön upplevelse av skogens omvandling.

Om projektet Konsten att mötas

Folkare konstförening är en av 20 konstföreningar i Sveriges som deltar i riksförbundet Sveriges Konstföreningar landsomfattande projekt Konsten att mötas som ger konstföreningarna möjlighet att möta och ställa ut nyanlända och utlandsfödda konstnärer.

Sveriges Konstföreningar vill med ”Konsten att mötas” skapa nya spännande möten och kreativa samarbetsprocesser och samtidigt underlätta för nyanlända konstnärer att komma in på den svenska konstscenen. Konstföreningarna är en viktig del av civilsamhället och som många andra ideella föreningar har de en betydelsefull funktion när det gäller att skapa integration och att arbeta med att förändra normer och attityder i samhället på ett inkluderande sätt. Samtidigt som konstföreningarna får möjlighet att presentera intressanta och inspirerande konstnärskap som kan öppna upp föreningarna för nya målgrupper och konstintresserade.

”Konsten att mötas” genomförs i samverkan med, KRO/KLYS och deras pågående projekt ”Konsten att delta: bild och form” som verkar för att etablera ett nationellt nätverk och ett mentorskapsprogram för utlandsfödda kulturskapare som är boende eller vistas i Sverige, och studieförbundet Sensus. Projektet finansieras av PostkodStiftelsen.

Liknande inlägg