Konsten att mötas – ett projekt i tiden

Nu har erfarenheterna från projektet “Konsten att mötas” sammanställts i en publikation. I skriften finns intervjuer med tre deltagande konstföreningar Österängens Konsthall, Folkare Konstförening och Rejmyre Art LAB och essäer av Charlotte Bydler, Corina Oprea, Sebastian Dahlqvist, Abir Boukhari och Meira Ahmemulic.

Under 2018 medverkade 20 konstföreningar i riksförbundet Sveriges Konstföreningar landsomfattande projekt “Konsten att mötas” som gav konstföreningarna möjlighet att möta och ställa ut nyanlända och utlandsfödda konstnärer.

Sveriges Konstföreningar vill med ”Konsten att mötas” skapa nya spännande möten och kreativa samarbetsprocesser och samtidigt underlätta för nyanlända konstnärer att komma in på den svenska konstscenen. Konstföreningarna är en viktig del av civilsamhället och som många andra ideella föreningar har de en betydelsefull funktion när det gäller att skapa integration och att arbeta med att förändra normer och attityder i samhället på ett inkluderande sätt. Samtidigt som konstföreningarna får möjlighet att presentera intressanta och inspirerande konstnärskap som kan öppna upp föreningarna för nya målgrupper och konstintresserade.

Ladda ner publikationen “Konsten att mötas” som en PDF.

Rättelse: I den första tryckta utgåvan har tyvärr halva essän av Sebastian Dahlqvist “För en konst för alla” försvunnit. Felet kommer att rättas till i nästa upplaga av den tryckta publikationen.

Har du den äldre versionen av publikationen så kan du ladda ner hela essän här som en PDF.

Liknande inlägg