Artworks gör samtidskonsten tillgänglig

Artworks erbjuder konstföreningar anslutna till Sveriges Konstföreningar en smart digital plattform, som också samlar några av de största konstnärerna och gallerierna i Sverige. Vi pratade med grundaren Henrik Kanekrans om vad Artworks kan erbjuda konstföreningar.

Kan du berätta om varför du startade Artworks?

Vi startade Artworks för att gör samtida konstscenen mer tillgänglig till en yngre målgrupp, som också är oerhört viktigt för konstföreningar

Vi vill få fler att inse att konst är kul och inspirerande. Man mår bra av konst, det ger livet det lilla extra. Precis som god mat eller musik.

När jag själv började intressera mig för konst märkte jag av att det är oerhört svårnavigerad scen plus att den kräver min fysiska närvaro. Man är dåligt informerad om utbud, galleriernas konstinriktning, konstnärernas bakgrund, priser mm. Som nyfiken kund mötte de helt enkelt inte mina förväntningar, samtidigt som jag förstod att jag inte var ensam om att känna så.

Vi vill kunna titta tillbaka på vårt arbete och konstatera att vi har bidragit positivt till ett mer modernt kulturliv genom att göra det smidigare för fler människor att upptäcka och inspireras av den konst som finns runt omkring oss.

Hur fungerar Artworks och till vem riktar den sig?

Artworks fungerar i grova drag som att gå på galleri fast hemifrån soffan.

Artworks samlar konsten från Sveriges främsta gallerier och fristående konstnärer och visar pågående utställningar i förhållande till var du befinner dig. Men du kan också filtrera vår konst på dina villkor, utifrån dina sökkriteria (ex pris, storlek, medium, popularitet osv) och ta del av en massa kul redaktionellt material.

Du blir förtjust i ett verk och med ett knapptryck kan du köpa verket, få det levererat hem till dörren eller om du föredrar, själv plocka upp konstverket på galleriet eller hos konstnären. Självklart har du fri returrätt, oavsett anledning.

Det blir kul och inspirerande att hitta konst. Samtidigt som vi hjälper användare att hitta bra konst så bidrar vi till att ge konstnären bättre förutsättningar.

Vilken nytta kan en konstförening ha av att vara med på Artworks?

Saab konstförening är en arbetsplatskonstförening som idag använder Artworks som sin hemsida.

Vi  ger konstföreningarna:

• Tillgång till landets största bank av samtida konst, och förenklar och förbättrar därtill inköpen.
  • Löpande förslag och tillgång till konstevenemang som skapar mervärde för medlemmarna.
  • Kostnadsfri rådgivning kring hur konstföreningar kan utvecklas till mötesplatser som attraherar fler personer.
  • Möjligheten att skapa en egen hemsida kopplad till plattformen.

Resultatet blir, en konstförening i tiden: stolta och engagerade medlemmar, och en ambassadör för företaget eller det lokala samhället.

Hur ser visionen ut för Artworks. Vad är den om 5 år?

Artworks är då världens mest omtyckta konstsajt – för att hitta och inspireras av utställningar, samt för att köpa bra konst.

Är din konstförening intresserad av att skaffa en hemsida hos Artworks? Läs då mer på Artworks hemsida.

Liknande inlägg