Konsthistoria för den digitala generationen – #5 Vito Acconci i Grand Theft Auto

 

Om någon plötsligt började förfölja dig när du var ute och gick på gatan så skulle du naturligtvis känna dig obehaglig till mods. Att du skulle vara en del i ett pågående konstverk är nog inte din första tanke.  Den amerikanska konstnären Vito Acconci gjorde stalking till en konstnärlig performance i slutet av 60-talet och hans verk har sedan dess återskapats i olika sammanhang bland annat i dataspelet Grand Theft Auto.

Det var i oktober 1969 som Acconci började följa efter okända människor som han såg på New Yorks gator. Han kunde följa efter dem ett par minuter till flera timmar beroende på vad de företog sig. Gick de på bio eller på restaurang så följde han efter dem, men om de klev in i en bil eller in på ett privat område då avbröt Acconci och började istället att följa efter någon annan. Under en månad skuggade han olika människor på gatan och dokumenterade sedan sina iakttagelser och delade med sig av informationen till andra konstnärer i sin umgängeskrets.

Att planlöst kunna strosa omkring i en stad och utforska den och träffa nya människor är också idén bakom de öppna världar som dataspel som Grand Theft Auto bygger på.

Open world (”Öppen värld”) är en typ av bandesign i datorspel där spelaren fritt kan ströva omkring i en virtuell värld och ges en betydande frihet i att välja hur denne skall nå sina mål.

Grand Theft Auto (GTA) är en mycket populär spelserie som sedan lanseringen 1997 har kommit ut i fem versioner. I spelen spelar du en smågangster som under spelets gång får mer och mer inflytande i någon av de städer där spelet utspelar sig. Spelen har blivit kritiserade för att vara våldsamma men och har också tilldelats många priser och är mycket uppskattade hos spelarna, bland annat för friheten att röra sig i och utforska städerna. Denna frihet har också lockar många konstnärer till att använda spelet för att skapa olika aktioner och performance.

Konstnärsgruppen COLL.EO (Colleen Flaherty och Matteo Bittanti) är ett exempel på konstnärer som använt GTA som plattform för att skapa konst. De har bland annat återskapat Acconis “Following piece” i GTA under namnet “Following bit”. Idén är densamma som hos Acconci att slumpvis välja ut någon person i spelet och följa efter den. Ett annat verk av COLL.EO är Liberty City Crawl som bygger på ett performanceverk av William Pope.L som en varm sommardag i juli 1991 iklädd en svart kostym och med en krukkväxt i handen började krypa längs New Yorks asfaltsgator. Sedan 1970-talet har Pope iscensatt olika performanceverk på New Yorks gator. I flera performanceverk har han mödosamt dragit sig fram längs marken bland annat utklädd till Superman.

Klicka på länken “Watch on Vimeo” för att se klippet från “Following bit” av COLL.EO.

 

FOLLOWING BIT (COLL.EO, 2013) from COLL.EO on Vimeo.

 

 

I artikelserien “Konsthistoria för den digitala generationen” kommer vi att lyfta fram olika exempel på hur konsthistoriska verk med hjälp av nya tekniker och plattformar kan få nytt liv och användas för att spegla vår samtid.

Liknande inlägg

Share