Virtuell konst i Konstperspektiv nr 1-19

I senaste numret av Konstperspektiv kan du läsa en artikel av Mathias Jansson om “Alla dessa virtuella världar” som handlar om konst gjord i virtuella verkligheter. Blir du intresserad av att prova VR-konst då kan du låna vår VR-upplevelse.

“Virtuell verklighet (VR) har de senaste åren blivit en av de hetaste teknikerna inom konstfältet. Daniel Birnbaum lämnade vid årsskiftet sin position som chef för Moderna Museet för att börja arbeta för det londonbaserade företaget Acute Art som inriktat sig på konst gjord med VR. Tillsammans med flera namnkunniga konstnärer som Marina Abramovic, Jeff Koons, Anish Kapoor, Olafur Eliasson och svenska duon Nathalie Djurberg & Hans Berg har Acute Art utvecklat flera spännande VR projekt. Det unika med Acute Art är att konstverken inte bara består av installationer som kräver dyr utrustning för att uppleva, utan du kan även ladda ner en gratis app och se på verken med hjälp av din egen mobil och ett par billiga VR-glasögon gjorda av kartong.” Läs hela artikeln i Konstperspektiv nr 1:19.

Din konstförening kan låna ett VR-headset (Oculus Go) och själv prova på att uppleva olika former av VR-konst som virtuella museum, träffa Rembrandt i hans ateljé till VR-konst gjord av samtida konstnärer som Marina Abramovic, Jeff Koons, Anish Kapoor och Olafur Eliasson. Läs mer på vår hemsida om vår VR-upplevelse.

Liknande inlägg