Linnéa Sjöberg – karaktären som konstverk

Linnéa Sjöberg (f. 1983) är aktuell på Bonniers konsthall där Maria Bonnier Dahlins stiftelse stipendiater Liva Isakson Lundin och Linnéa Sjöberg ställer ut under mars. Linnéa Sjöbergs konstnärskap består av ett antal karaktärer som hon gått in i och utforskat som Karriärkvinnan och tatueraren i verket Salong Flyttkartong.

”Med kompromisslös nyfikenhet lever hon sig bokstavligen in i vitt skilda personas som hennes Karriärkvinnan (a.k.a. GTD4s810) en heltidsroll under ett och ett halvt års tid, sylvass i sin power dress vars olika gadgets senare kommer pryda galleriväggen som totems uppträdda på behåbyglar och märkeskläder nermalda till trasmattor. I verket Salong Flyttkartong – en ambulerande tatoo parlour där hon smyckar sin egen och andras kroppar med en halsbrytande humor som så ofta kännetecknar Sjöbergs konstnärskap”

I Kulturveckan kan du se en länge intervju med Linnéa Sjöberg. ca. 45 min in i inslaget (tillgänglig t.o.m 13/4)

Utställningen på Bonniers Konsthall.

Liknande inlägg