Vi möts i paradiset på Skånes Konstförening

Skånes konstförening visar fotografen Ikram Abdulkadir, som byggt upp sitt konstnärskap på Instagramkontot @ikramianism sedan 2017. Hennes verk presenteras nu för första gången i en soloutställning på Skånes konstförening. Instagram har blivit en allt viktigare plattform för många nya konstnärer. Ett annat exempel är den norska konstnären Frida Orupabo som valdes som enda nordbo ut till den stora utställningen på Venedigbiennalen. Även Orupabo arbetar huvudsakliga med Instagram där hon samlar och lägger upp material som sedan ingår i hennes collage.

Ur pressmeddelandet till utställningen:

Vi möts i paradiset är en serie fotografier producerade speciellt för tillfället. Vänskap och systerskap utgör kärnan i Abdulkadirs konstnärliga praktik – en känsla av samhörighet formad av hennes erfarenhet av att vara en ung svart muslimsk kvinna. Hennes användning av komposition, färg och ljus lyfter fram styrkan och visheten hos dem hon porträtterar. Med Vi möts i paradiset gör Abdulkadir en subtil hyllning till tidigare generationer samtidigt som hon hedrar skönheten hos sina nära och kära. På så vis skriver hon in sig själv i en historia av kollektivt motstånd: en självbekräftande handling där unga muslimer gestaltas på sina egna villkor.

I samband med Vi möts i paradiset, Ikram Abdulkadir släpper en publikation redigerad och formgiven av Naima Bashir från Sakina Magazine. Den innehåller bidrag från Liban Abdule och Matthew Rana. Datum för släppet annonseras inom kort.

Ikram Abdulkadir (född 1995 i Nairobi) är en Malmöbaserad fotograf och poet som driver Instagramkontot @ikramianism. Abdulkadir var en av finalisterna i Ortens bästa poet 2017. Hennes dikter har publicerats bl a i antologin Revolution Poetry och Mariama Jobes Sannu. Hon har deltagit i Nachla Libres Artist Talks på Botkyrka Konsthall, såväl som i samtal på Göteborgs Konsthall och Hammarkullen Konsthall. Abdulkadirs bilder har publicerats i tidskrifter såsom Vice Arabia, Paletten, Sakina Magazine och VOKS.

Ikram Abdulkadir är 2019 års mottagare av Sven och Ellida Hjorts utställningsstipendium. Stipendiet delas årligen ut av Skånes konstförening till en ung lovande konstnär baserad i Skåne.

VI MÖTS I PARADISET

Ikram Abdulkadir – Sven och Ellida Hjorts stipendieutställning