Hilma af Klint och den andliga konsten

Hilma af Klint och hennes andliga konst har gjort ett segertåg över världen med bland annat publiksuccé på Guggenheim i New York 2019. Till våren visas en stor utställning på Moderna Museet i Malmö med bland annat serien ”De tio största”. Vi tipsar därför om var du kan lära dig mer om Hilma af Klint och det andliga i konsten.

SVTs program Antikmagasinet har ett helt program om Hilma af Klint och det andliga i konsten.

Hilma af Klints andliga konst slår världen med häpnad över 70 år efter hennes död. Vad är andlig konst och hur kan bilden av Kristus se ut? Gäster: Andreas Rydén, konstexpert i Antikrundan och Johan Falkman, konstnär. Programledare: Anne Lundberg.

Det abstrakta måleriet som revolutionerade konstvärlden i början av 1900-talet har tillskrivits Kandinsky, Malevich och Mondrian. Idag vet vi bättre. Det var en svensk konstnär som var först och hon var kvinna.

Redan 1906 målade Hilma af Klint storslagna abstrakta verk, långt före det ryska och franska avantgardet. Halina Dyrschkas dokumentär ger Hilma af Klint en rättmätig plats i konsthistorien och förmedlar kongenialt den tidlösa, andliga känsla som finns i Hilma af Klints verk.

Filmen “Bortom det synliga filmen om Hilma af Klint”  visas på Folkets bio under våren men konstföreningar kan också att hyra den som Video on Demand (VOD) hos Filmcentrum om man vill visa den för medlemmarna i konstföreningen.

Vi kan också tipsa om “En liten bok om andlighet i konsten” som vi producerade i samband med ett konstbildningstema i ämnet. Boken går att beställa från vår hemsida.

Se även Moderna Museets i Malmös hemsida om den kommande utställningen.