Artworks och on-line gallerierna

De senaste 12 åren har antalet gallerier i Sverige minskat med 20% enligt en undersökning av Konstnärernas Riksorganisation. Även om antalet gallerier minskar är intresset för att köpa konst fortfarande stort. En annan trend är att allt fler gallerier flyttar ut på nätet eller att det startar upp helt nya nya initiativ för att förmedla konst, som Artworks som har ambitionen att bli ett Hemnet för konsten.

Förutom att sälja samtida konst till sina besökare erbjuder Artworks också konstföreningar en möjlighet att bli mer synliga och få hjälp att växa som förening. I den här intervjun berättar Lovisa Hellners från Artworks varför man vill hjälpa just konstföreningar.

Hej Lovisa vad jobbar du med på Artworks?

Jag jobbar mestadels med konstföreningarna som samarbetar med oss på Artworks och hjälper dem med allt från deras hemsidor och kommunikation till att hitta på aktiviteter och tipsa om nya konstnärer till inköpen. Sen planerar och arrangerar jag en hel del av våra egna utställningar och events. Jag uppdaterar även våra sociala kanaler. Mycket varierat med andra ord.

Vad är roligast i ditt arbete?

Att se hur medlemsantalet ökar dagligen hos de föreningar vi jobbar med är magisk bekräftelse när många konstföreningar har haft det rätt trögt de senaste åren. Jag gillar verkligen att träffa människor så det är så lyxigt att få träffa och prata med folk från alla delar av landet, från alla typer av branscher.

Varför satsar Artworks på konstföreningar?

För att det finns så mycket potential i konstföreningar. Det finns ju så mycket människor som jag själv där ute som tycker att konst är kul och spännande men som inte är uppvuxna på gallerier. Då är konstföreningar perfekta för att öppna upp den världen, precis det vi vill göra på Artworks också.

Jag är också helt övertygad om att konstintresset kommer få ett rejält uppsving framöver då allt handlar om hantverk och unicitet idag vilket är otroligt hett inom allt från matlagning och vin till inredning och renovering. Då känns konst som en naturlig utveckling på det. 

Vilken konstförening imponeras du av? Varför då?

Svår fråga. Det finns många grymma föreningar där ute. Till exempel Saabs konstförening som verkligen har höga ambitioner. Där finns en stolthet över föreningen och de ställer ut otrolig konst på sitt kontor i Linköping. De har just nu en utställning med Sara Nilsson som är en grym konstnär, hur coolt att få ha en sån förstklassig utställning runt sig på jobbet! Annars imponeras jag av utställningarna som Arvika Konstförening arrangerar och skulle verkligen vilja besöka deras konsthall framöver.

Du pratar med många konstföreningar varje dag, har du något generellt råd att ge till konstföreningar?

Brösta upp er och var stolta! En konstförening på en arbetsplats är otroligt bra employer branding och är precis sånt som jag själv och mina vänner letar efter när vi söker oss till specifika företag. Att man kan vinna fantastisk konst på jobbet, hur ballt är inte det egentligen?

Sen gäller det verkligen att synas och höras. Satsa på marknadsföringen helt enkelt. Jag hör allt mer bland mina vänner hur de går på keramikkurser och vernissager så intresset och publiken finns där bara man kämpar för att nå ut.  

Vilka aktiviteter funkar bäst?

Folk har så fullspäckade scheman idag så när man planerar aktiviteter skulle jag säga att det viktigaste är att göra det enkelt att delta! Tider när folk är lediga och platser där folk rör sig. Ta en konstnär till kontoret över lunchen eller prova att bjuda in till en frukost. Sen är alla event där det bjuds på ett glas bubbel trevligt.   

Share