Konstföreningen och coronaviruset – en lägesrapport

Inställda årsmöten, föreläsningar, resor, utställningar och konstrundor. Det ideella föreningslivet drabbas hårt av coronavirusets framfart. I många konstföreningar finns dessutom många äldre personer och med tanke på de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten har utfärdat, blir det svårt att träffas och genomföra arrangemang även i mindre grupper.

Vi gjorde ett svep över landet för att försöka fånga lite av effekterna av coronaviruset:

Stillbild ur visning av utställningen Härnösands Konstförening ·

Stillbild ur visning av utställningen Härnösands Konstförening FREDRIK WIMMERCRANZ! ”Inga konstigheter” 12/3 – 11/4 på Härnösands Konsthall, Härnösands konstförening.

När det gäller årsmöten hann en del konstföreningar genomföra dem innan utbrottet. Några genomförde årsmötet i bantad version, och hade bara mötesförhandlingar och strök fika, föreläsningar och medlemslotteri. Konstföreningen uppmanade då sina medlemmar att stanna hemma om de kände sig sjuka och hålla avstånd i lokalen. Även om det teoretiskt går att hålla årsmöten digitalt har en del konstföreningar helt enkelt skjutit på årsmötet till hösten. Dels av praktiska skäl, att det kan vara svårt att få tekniken att fungera, men också av sociala skäl att man vill träffas och umgås i föreningen.

En hel del publika evenemang som utställningar och föreläsningar har ställts in eller skjutits på framtiden. Även om man teoretiskt skulle kunna genomföra dem (rekommendationen gäller i skrivande stund fortfarande folksamlingar på över 500 personer) är det i dagsläget få som vill komma på vernissage och föreläsningar. Därför har man försökt att flytta evenemangen och utställningarna till hösten eller till nästa år.

Några föreningar har gjort sina utställningar tillgängliga på nätet genom att konstnären eller konstföreningen har filmat en visning av utställningen. Några exempel är: Häveröbygdens Konstförening; Saabs Konstförening eller Härnösands konstförening. Det ger medlemmarna en möjlighet att se utställningen trots att man inte kan ta sig till lokalen.

Inställda utställningar skapar också ekonomiska förluster för både konstnärer och konstföreningar. Större arrangemang som vårens konstrundor där många konstföreningar är delaktiga gör inte saken bättre. Hur det kommer att påverka konstföreningarna ekonomiskt på längre sikt är svårt att säga. Det hela beror på hur längre pandemin pågår. Konstföreningar har ofta en medlemsbas på årsbasis och bidrag som sträcker sig över ett år, men inställda utställningar innebär också att man missar provision och andra sidoinkomster och en minskade aktivitet under året kan göra att medlemsskaran minskar nästa år.

Förutom den ekonomiska förlusten så blir den sociala skadan stor. Konstföreningen är en viktig mötesplats för många människor där man har möjlighet att umgås och prata om konst. När det inte längre går att samlas skapas ett tomrum. En del av detta kan man försöka återskapa genom att hålla kontakten mer regelbundet via nyhetsbrev och sociala medier. Men då många konstföreningar har äldre medlemmar kan det vara en utmaning att hålla kontakten med människor som inte har så stor vana att använda sociala medier.

En möjlighet att hålla kontakten med medlemmarna och bryta isoleringen är prova på att skapa en enklare form av studiecirklar på nätet t ex genom att skapa en Facebook-grupp för konstföreningens medlemmar eller använda sin vanliga sociala mediakonton. Här kan man bestämma en konstbok, en konstfilm eller ett konstverk som medlemmarna får läsa, se eller studera och sedan kan man diskutera den tillsammans. Konstföreningen kan tipsa sina medlemmar om olika exempel på filmer, visningar och andra konstevenemang som allt fler museer och konsthallar väljer att göra tillgängliga på nätet.

För många konstföreningar verkar det som om man för tillfället stänger ner stora delar av verksamheten och hoppas att man kan starta upp med nya krafter efter sommarens uppehåll. Då är det desto viktigare att hålla sina medlemmar informerade om vad som händer och att försöka hålla kontakt med medlemmarna så de kommer tillbaka till evenemangen när situationen återgått till det mer normala.