How much one-dollar costs today av Azadeh E Zaghi

8/6 2021 Performance på Zoom

"How much one-dollar costs today" är en performance som undersöker hur ”icke-våldsamma” politiska handlingar kan bli våldsamma. Konstnären har förvandlat 2 iranska guldmynt till ett knivskarpt föremål och placerat det mellan sina läppar och räknar priset på dollarn från 71 iranska rial per amerikanska dollar 1979 till 245 310 iranska rial per amerikanska dollar nu - 42 år efter revolutionen.

"How much one-dollar costs today" Azadeh E Zaghi.

Performance på Zoom är ett nyskapande konstprojekt där tio konstnärer och konstnärsgrupper erbjuder konstföreningar att ta del av livesänd digital performancekonst. Att visa en performance för era medlemmar kostar inget. Sveriges Konstföreningar står för teknik och ersättning till konstnären. Läs mer

Presentation av mig:

Göteborgsbaserad konstnär Azadeh E Zaghi föddes i Iran 1981 och har varit verksam i Sverige sedan 2008. Zaghi beskriver med egna ord hur hennes arbete är centrerat kring ansträngningen att ”föra de tysta och mindre ansedda händelserna upp till ytan och belysa dem”, samtidigt som de konstrueras inom angelägna ämnen såsom undersökning av olika aspekter av sociala, ekonomiska och politiska orättvisor. Hon berör ofta teman såsom internationella relationer, antirasistisk kritik, kritik mot exceptionalism, historisk representation av trauma. Detta tar sig i uttryck i form av performance, video och installation, bilder och dokumentärfilm samt Konstnärliga pedagogiska projekt i det offentliga rummet.

Beskrivning av performance:

Efter den iranska islamiska revolutionen 1979 har iranierna upplevt olika typer av sanktioner, avyttringar och bojkotter. Tiden efter revolutionen och under det åttaåriga kriget mot Irak har sanktionerna allvarligt påverkat Irans ekonomi. 1980 försämrades förhållandet mellan Iran och USA då en grupp studenter höll 52 amerikanska diplomater som i gisslan i 444 dagar i den amerikanska ambassaden i Teheran. Denna kris försämrade det politiska förhållandet mellan de två länderna. USA inledde en serie sanktioner mot Iran för att frigöra den amerikanska gisslan. Effekten av missförstånd och den icke-demokratiska dialogen mellan ländernas myndigheter är inte av att underskatta.

How much one-dollar costs today” är en performance som undersöker hur handlingar som sanktioner och bojkotter, som betraktas som ”icke-våldsamma” politiska handlingar, blir våldsamma handlingar genom deras påverkan inte bara myndigheterna utan civilbefolkningen. Konstnären har förvandlat 2 iranska guldmynt till ett knivskarpt föremål och placerat det mellan sina läppar och räknar priset på dollarn från 71 iranska rial per amerikanska dollar 1979 till 245 310 iranska rial per amerikanska dollar nu – 42 år efter revolutionen.

FAKTARUTA

Titel: How much one-dollar costs today

Performance pågår: ca 2 timmar

Max antal deltagare: 300 stycken.

Övrigt: Performance är en process som involverar smärta och lidande, ett fysiskt lidande och obehag orsakat av skada

Performance kan genomföras: Helger

Ladda ner pressbilder:

Bild 1 – Bildtext: ”How much one-dollar costs today” Azadeh E Zaghi.

Boka den här performancen

Ange ert önskemål om datum och tid när ni vill att performance ska genomföras.

Konstnärspresentation

Presentation av konstnären Azadeh E Zaghi och performanceverket How much one-dollar costs today.

"How much one-dollar costs today" Azadeh E Zaghi.