Konsten att agera – konferens på Moderna Museet

Konferensen vill undersöka gränser, rådande kriterier och hierarkier inom den västerländska konstscenen och bild-och formbranschen, samt diskutera bedömningskriterier och vilka uttryck som tillåts inom dessa system. Konferensen ställer frågan: Hur ska vi göra för att fler utlandsfödda bild- och formskapare ska ta plats på landets konst och kulturscener?

Konferensen arrangeras på Moderna Museet i Stockholm torsdagen den 29 november 2018.

Den är öppen för alla intresserade.

Det är gratis att delta och vi bjuder på fika och lunch.

Anmälan är bindande. En avgift på 350 kronor tas ut vid utebliven medverkan.

Sista anmälningsdag är den 1 november. Begränsat antal platser.

<< Anmäl dig här >>

Konsten att agera – förhandsprogram

Konferens 29 november kl 10-17 på Moderna Museet i Stockholm

Föreläser och medverkar gör:

• Abir Boukhari, curator på AllArtNow
  • Jenny Berntsson, konstnär och ordförande för Konstföreningen Torget
  • Johanna Linder, verksamhetsledare, Österängens Konsthall
  • Johannes Björk, litteraturvetare och konstkritiker
  • Meira Ahmemulic, konstnär
  • Sebastian Dahlqvist, konstnär och curator, verksamhetsledare på Skånes konstförening, curator på Art Lab Gnesta

Ola Öhlin och Caroline Lund berättar om de båda parallella projekten Konsten att delta och Konsten att mötas.

Besök av Modernautställningen 2018 med introduktion av Catrin Lundqvist från Moderna Museet. Läs mer om utställningen på Moderna Museets hemsida.

Arrangörer: Projekten Konsten att delta (Konstnärernas Riksorganisation) och Konsten att mötas (Sveriges Konstföreningar) i samarbete med Moderna Museet och Sensus och med finansiellt stöd av PostkodStiftelsen.

I samband med konferensen ges publikationen Konsten att mötas ut med stöd av Stiftelsen Längmanska kulturfonden.