Vit mjuk mage av Tova Mozard

10/6 2021 Performance på Zoom

I performance "Vit mjuk mage" bjuder konstnären Tova Mozard in olika utvalda människor som får berätta om delar av sina liv. Det är människor som konstnären själv har en relation till och som på olika sätt har okonventionella liv.

Tova Mozard

Performance på Zoom är ett nyskapande konstprojekt där tio konstnärer och konstnärsgrupper erbjuder konstföreningar att ta del av livesänd digital performancekonst. Att visa en performance för era medlemmar kostar inget. Sveriges Konstföreningar står för teknik och ersättning till konstnären. Läs mer

Presentation av mig:

Osäkerheten man upplever som tittare när man möter fotografier och filmverk från Tova Mozard är kopplad till hur vi är vana vid att läsa bilder och deras innehåll. Mysteriet är ett nyckelelement i hennes fotografier tillsammans med den information som har utelämnats. Känslan av att befinna sig mitt i en berättelse är slående. Även om Mozards kompositioner består av förfallna miljöer, filmuppsättningar och bisarra karaktärer som gör hennes fotografier visuellt attraktiva, sitter tittaren kvar med en känsla som är både nostalgisk och mättad.

Mozards arbete avslöjar förhållandet mellan kameran, huvudpersonen och regissören. Ibland förlitar hon sig på fiktionen och andra gånger på sin egen biografi när hon tar olika roller framför och bakom kameran och testar gränserna för regi och skådespel. När man ser tillbaka är nostalgi och alienation karakteristiska drag av Mozards bildvärld. Hon utnyttjar detta på ett stämningsfullt sätt och spelar skickligt med vår mottaglighet och empati på olika nivåer.

Tova Mozard (f. 1978) har en kandidatexamen från Malmö Konsthögskola och har också studerat fotografi vid University of California, Los Angeles. Separatutställningar inkluderar Kulturhuset, Stockholm, Hasselblad Center, Göteborg och Botkyrka Konsthall, Stockholm. Dessutom har Mozard ställt ut på Scandinavian House, New York, Moderna Museet, Stockholm, Norrköpings Konstmuseum, Malmö Konstmuseum, Artipelag, Stockholm och Passagen Konsthall, Linköping. Hennes verk ingår i flera offentliga och privata samlingar, t.ex. Moderna Museet i Stockholm. Hon representeras av Cecilia Hillström Gallery, Stockholm.

Beskrivning av performance:

Jag kommer bjuda in olika utvalda människor att berätta om delar av sina liv. Människor som jag själv har en relation till och som på olika sätt har okonventionella liv.

FAKTARUTA

Titel: Vit mjuk mage

Performance pågår: 15-45 min

Max antal deltagare: 300 stycken.

Performance kan genomföras: Vardagar, helger och kvällstid

Ladda ner pressbilder:

• Bild 1 – Bildtext: Foto Tova Mozard
  • Bild 2 – Bildtext: Foto Tova Mozard
  • Bild 3 – Bildtext: Foto Tova Mozard

Boka den här performancen

Ange ert önskemål om datum och tid när ni vill att performance ska genomföras.

Konstnärspresentation

Presentation av konstnären Tova Mozard och performanceverket Vit mjuk mage.

Tova Mozard
Tova Moza