Erbjudande om valberedningsutbildning

18/9 2024

Att vara valberedare är ett väldigt viktigt uppdrag i en förening, men kan ibland kännas lite svårt. Hur ska man göra egentligen för att hitta de bästa styrelseledamöterna, och hur tar man reda på vad som faktiskt behövs?

Vi får ofta frågor som rör valberedningsarbete i våra medlemsföreningar och därför är vi väldigt glada att Sensus har tagit fram en valberedningsutbildning som våra medlemmar kan gå. Utbildningen är digital och kostnadsfri. Den är inte enbart framtagen för oss utan riktar sig till fler organisationer som samarbetar med Sensus. Det tror vi bara är positivt då ni som väljer att gå utbildningen får möjlighet att träffa andra och se hur de arbetar.

Kursen äger rum den 23 oktober 2024, Kl 18:00 – 20:30, och är online.

Mer information och vem ni ska vända er till för eventuella frågor finns på den här länken:

Kort om kursen

Sensus studieförbund erbjuder en digital inspirationskväll för valberedare som vill öka sin kunskap om uppdraget.

Innehåll:

•  Valberedningens roll och uppgift
  •  Behovsinventering – vilken kompetens behövs i styrelsen?
  •  Hur rekryterar man nya styrelseledamöter?
  •  Hur presenterar man bäst förslagen på årsmötet?
  •  Hur utvärderar valberedningen sitt arbete?

Utbildningen varvas med konkreta övningar med teori. Samtal och dialog står i fokus, och deltagarnas erfarenheter och reflektioner är en viktig del av lärprocessen.

Målgrupp: Valberedare i ideella lokala och regioner/distrikt styrelser.