En kulturbudget utan framtidens bildkonst -kommentar om budgetpropositionen

Vi har skrivit en kommentar om budgetpropositionen där konstområdet inte får några ökade anslag.

Regeringen vill satsa stora belopp för att skydda vårt kulturarv, men frågan är om det kommer att finnas något kulturarv i framtiden att bevara? För höstens budgetproposition är en nedslående läsning för den som är idag är verksam som kulturskapare eller konstnär.

Vid årsskiftet slöts ett nytt och efterlängtat avtal mellan staten och de konstnärliga organisationerna om höjda ersättningar till konstnärerna, men redan under våren blev det tydligt att det saknades en hel del pengar i systemet för att uppfylla avtalet.

Riksförbundet Sveriges Konstföreningar gick därför under sommaren ut med en debattartikel i DN där vi påpekade att det behövdes mer pengar till utställningsersättning så fler konstnärer kan få ersättning när de ställer ut sin konst. Även Konstnärernas Riksorganisation publicerade en debattartikel i GP med kravet att regeringen måste skjuta till pengar för att bildkonstnärer ska få rimligt betalt. Det var en slutsats som Kulturrådets generaldirektör Kajsa Ravin skrev under på i repliken ”Vi begär högre anslag till Sveriges lägst betalda konstnärer”.

Kulturministern verkar dock inte ha lyssnat på sin egen expertmyndighet i frågan för några förstärkningar för att utveckla och stärka framtidens bildkonst fanns inte med i budgetpropositionen, så frågan kvarstår: Vilken bildkonst ska framtidens museibesökare uppleva?

Riksförbundet Sveriges Konstföreningar