Minnesanteckningar från studiedagen 5 oktober

Minnesanteckningar

09.30-

Fika och information

– Eftersom Anneli Berglund inte kunde närvara meddelade Eva Fransson efter fikat en mängd information om utställningar, webbinarier mm. Mycket av informationen finns även på www.konstikalmarlan.se, www.kalmarkonstmuseum.se och www.sverigeskonstforeningar.nu
– Eva sammanfattade även information från distriktet Kalmar läns möten.
– Närvarande fanns representanter från Teatergalleriet, AlvArt, Högsby Konstförening, Grafik 99/Bildverket, Hultsfreds konstförening, Västerviks konstförening och Oskarshamns konstförening

10.45-
Erfarenhetsutbyte och diskussioner: Sammanfattning av våra samtal: Hur hittar ni konstnärer?
– Det finns olika sätt. Oftast är det konstnärer som hör av sig. Delta i konstrundor är ett bra sätt att få förslag på konstnärer. När idéer och förslag tryter så kan man ta till brainstorming, man kan ta kontakt med andra gallerier eller t.ex. Grafiska sällskapet för tips eller helt enkelt låta dem ha en utställning.
– Man hittar konstnärer i Konst i Kalmar län (www.konstikalmarlan.se).
– Har man en stor lokal kan det vara bra med flera konstnärer samtidigt, t.ex. far och son, mor och dotter etc.
– Man eftersträvar att hålla en balans/variation mellan olika uttryck. Två konstnärer efter varandra får inte vara för snarlika. Även geografisk spridning på konstnärerna eftersträvas.
– Samarbete med i Oskarshamns fall, kulturförvaltningen för att ha variation på utställningarna.
– Konstnärer upplever att konstföreningar med gallerier inte svarar när de kontaktas med förfrågningar om att få ställa ut. Trots e-post och mobiler är det svårare idag att få svar.

Urvalskriterier?
– Styrelsen gör en kvalitetsbedömning.
– Man satsar på att ställa ut etablerade konstnärer för att hålla en jämn kvalitet.
– Teatergalleriet har en utställningsgrupp som är skild från styrelsen.

Problem för utställare:
– Det är ett stort problem att utställningsersättning inte längre ges. Det är dålig planering då ersättningen är slut redan i mars. Det borde även vara tydligare regler för vem som kan få och inte få ersättningen. Är det samma konstnärer som ofta får ersättning men från olika konstföreningar? Andra får inget alls?

Typ av kontrakt:
– Flera föreningar använder kontraktet, men det justeras så att det passar respektive förening bättre.
– Brukligt verkar vara att reseersättning ingår och en övernattning, men det kan variera.
– Några lovar inget utan erbjuder bara utställningen.
– Annonsering, affischering, broschyrer sätts upp/delas ut av styrelsemedlemmarna gratis.
– Hjälp vid hängning och nerplock.

Lova köp av konst:
– Föreningarna gör lite olika beroende på ekonomi, några köper alltid två verk, andra ett.
– Svårt att inte köpa då det inte finns någon utställningsersättning. Det känns annars som att lura konstnären.
– Problem uppstår när konsten är dyr och man lovat köpa.
– Kan ibland innebära att föreningen plötsligt ligger på ett stort konstlager men lotteriet måste begränsas i förhållande till medlemmar.

Provision:
– Varierar i föreningar men ligger mellan 10 – 30%

Medlemsutveckling:
– Det är svårt att få vuxna medlemmar att engagera i synnerhet till styrelsearbete.
– Det är även svårt att få med ungdomar i föreningarna. Kanske kan man vända sig till kulturskolorna och erbjuda dem att ställa ut?
– Ett förslag är att arrangera typ ”Vi i fem:an” fast med konst. Eleverna skapar under en termin och därefter jurybedömd utställning i galleri. Det handlar dock om att avsätta tid både i galleriet och för ideellt arbete i föreningen.
– Bjuda in ungdomar som utövar nån form av konst och låta utställningen rotera till en annan kommun. Kontakt kan tas med bildlärarna.
– Det handlar mycket om att prata med målgruppen och inte enbart till dem. Vad vill de? Vad engagerar dem? Etc.
– Utställning för konstnärligt utövande medlemmar?
– Man kan också ställa ut i tomma skyltfönster.

Övrigt:
– De flesta föreningar har lotterier.
– Även föreläsningar av konstnärer förekommer.
– Informationen sprids på alla sätt. Broschyrer är dyrt, men med samarbete med kommunen kan man få det sponsrat.
– Olika möjligheter finns för utställningslokal. Vissa har avtal med kommunen och andra får leta efter var de kan hitta en plats. Det begränsar dock möjligheten till framförhållning.
– Flera önskade en resa, gärna till Louisiana, en tvådagarsutflykt. Det blir dock dyrt. Ett annat resmål är Wanås för en endagarsutflykt.

Önskemål till distriktet Kalmar läns styrelse:
• Att kontakta RSK centralt och utreda problemen med utställningsersättning till konstnärer.
• Att anordna en konstresa till något intressant konstställe.
• Att anordna föreläsning av en konstkunnig intressant person till nästa studiedag.

12.00-
Visning av utställ-ningen på Kalmar konstmuseum:

– Utställningen heter Utgångspunkt samlingen. En fantastisk fin visning av Alma. Berättelsen var i fokus och det var många av oss som hittade olika berättelser i de olika konstverken.
13.00-
Lunch
på Bryggan

14.15-
Offentlig konst på Linnéuniversitetet:
– En dryg timmes spännande vandring med konstnären och konstpedagogen Pernilla Frid som ciceron mellan konst i universitetets olika byggnader. Ändå hann vi bara med en bråkdel. Det är fritt fram att under dagtid komma och titta på konsten. Logga in på https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/det-kulturella-universitetet/konst-pa-lnu/ så hittar du all spännande konst.

15.30 – Skildes vi åt efter en spännande och intensiv dag.

Tack för denna gång! Vi hoppas på återseende till våren när nästa studiedag arrangeras.
Vi i styrelsen önskar alla en fortsatt trevlig konsthöst!

Alf Karlsson, Eva Fransson, Disa Carlsson, Ann-Marie Rautenberg, Hoschang Moschiri och Ann-Katrin Perselli