Eldsjälspriset

Glädjande lördag i Kinna med konsten i fokus

Under lördagen den 27 januari 2024 utdelades ett stipendium till två välförtjänta, som båda är såväl konstnärer som pedagoger: Linda Tedsdotter och Theo Ågren. De fick mottaga Eldsjälspriset Maximilian Art på 5000 kr. Det var Riksförbundet Sveriges Konstföreningar distrikt Älvsborg som denna gång stod för utdelningen och valde att låta två få dela på priset.

Utdelningen skedde på Marks konsthall med konstföreningen Marks Konstgille som värd och som också nominerat stipendiaterna.

Motiveringen:

Linda Tedsdotter och Theo Ågren har aktivt som konstnärer och pedagoger delat med sig av sitt konstnärskap som präglas av hantverksskicklighet i gestaltandet av klimat, konsumtion och vardagsdramatik i spännande kombinationer förenat med humor.  Under tre år har de engagerat ungdomar i konstkollo på Rydals Museums Ateljé genom att arbeta med samtidskonst och stimulera ungdomarna till undersökande, reflekterande och eget skapande. En kulturgärning som ska uppmärksammas och uppmuntras.

Bakgrunden till stipendiet står Riksförbundet Sveriges Konstföreningar Västra Götaland för. Under ett samrådsmöte föddes en idé om att dela ut ett stipendium till en pedagog, oavsett ålder, som verkade för att inspirera unga med konst- och kulturupplevelser och eget skapande. Stipendiet grundades 2020 den 1 februari då Maximiian har namnsdag, därav namnet. Tidigare har distrikt Göteborg tilldelat producent Petra Ahlkvist på Blå stället, distrikt Skaraborg till Alexandra Magnusson konstpedagog i Karlsborg, distrikt Bohuslän till Ulrika Nystås, lärare på gymnasiesärskola i Partille.

Extra festligt samma dag arrangerade konstföreningen en välbesökt vernissage med konstnären Anna Mattsson.

En glad trio: Theo Ågren (till vänster) och Linda Tedsdotter (till höger) som just mottagit Eldsjälspriset Maximilian Art på 5000 kr. Mellan prismottagarna står Birgitta Lenken Westergren (ordförande Riksförbundet Sveriges Konstföreningar distrikt Älvsborg).
Konstföreningen hade även arrangerat ett besök på en vernissage av Anna Mattsson (på bilden ser ni Anna och konst som hon visade).