Färgstarkt möte med lyskraft i Alingsås!

På bilden från vänster: ordförande Birgitta Westergren Lenken och till höger konstnären Vivianne E Rosqvist och hennes konstnärsassistent Ingegerd Andersson.

Lördag 28 oktober hölls en mångfasetterad och inspirerande kulturdag i Alingsås, arrangerad av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar, distrikt Älvsborg, där de 40 deltagarna bland annat fick ta del av föreläsning och eget skapande.

Under helgen samlades ett 40-tal konstföreningsfunktionärer från regionen i Alingsås.

Glada samtal med kaffe och hembakat inledde dagen i Tempel Riddare Ordens sal med många konstverk på väggarna.

Därefter var det dags att samlas i den stora salen där konstnären Vivianne E Rosqvist och hennes konstnärsassistent Ingegerd Andersson välkommande församlingen till tonerna av Für Elise på  flygeln!

Åtta bord med konstnärsmaterial och blåa handskar till samtliga fyrtio deltagare. Salens förvandlades raskt till en kollektiv målarverkstad under konstnärernas vägledning. Osökt for tankarna till konströrelsen Der Blaue Reiter med de expressionistiska konstnärerna i Tyskland i början på 1900-talet. Salen ångade av kreativitet, experimentlusta och skratt. Ett fyrverkeri av färger, redskap och tekniker resulterade i att varje ”konstnär” fick med sig två målningar vardera.

Vivianne även kallad Vivia höll sedan en föreläsning: Min resa i färg och form! En skildring som visade på ett rikt och mångfacetterat konstnärskap.

Upprymda till sinnet lämnade gruppen lokalen och gick vidare till Grand Hotel för att äta en utsökt middag. Innan måltiden genomfördes en konstquiz med många trevliga vinster.

Kvällen avslutades med att duktige guiden Jocke lotsade sällskapet genom stadens ljusinstallationer i Lights in Alingsås.

Det blev många Rays of Light det vill säga ljusstrålar under dagen och kvällen för konstvännerna som tackade oss arrangörer i Riksförbundet Sveriges Konstföreningar Distrikt Älvsborg.

Birgitta Westergren Lenken, ordförande