Konstbildningsdag 19 november med våra distrikt i VGR

Välkommen till höstens konstbildningsdag den 19 november som görs i samarbete med våra tre distrikt i Västra Götaland.

Vi fyra distrikt i VGR turas om att arrangera en konstbildningsdag varje år och i år är det distrikt Bohusläns tur. Vi har valt att förlägga dagen till Stationen i Svenshögen och Picasso-utställningen på Bohusläns Museum.

Stationen i Svenshögen drivs av den ideella föreningen Kulturföreningen Svenshögen Station, bildad 2019. Förutom publika arrangemang ges konstnärer och kulturarbetare möjlighet att arbeta i huset, bland annat som residensverksamhet.
Stationen är även en satellit till Göteborgs filmfestival och då visas här ett urval av filmerna.

Nuvarande utställning ”Sista droppen olja” är Omid Asadi (född i Iran, nu verksam i Storbritannien) första utställning i Sverige och har föregåtts av en residensvistelse på Stationen under hösten. Med erfarenhet från uppväxten samt den persiska mattan och oljan som material intresserar han sig i sin konstnärliga praktik för kontraster och paradoxer i det samtida mänskliga tillståndet. I sina verk berör han ämnen som migration, identitet, miljö och barndomsminnen.

Till denna gemensamma konstbildningsdag har varje distrikt 8 platser. Efter 13 november fördelar vi resterande platser till de som står på kölistan

Anmäl deltagarna från er förening/distrikt så snart som möjligt till kassören Eva Andersson, eby.andersson@gmail.com senast 13 november.
Meddela eventuella allergier så vi kan meddela Kajkanten där vi äter lunch.
Betala deltagaravgiften på 150,- kr efter godkänd anmälan till Bg 419-8560.

Hålltider

Vi startar med förmiddagsfika kl 10.30 på Stationen följt av en presentation av verksamheten samt introduktion av utställningen ”Sista droppen olja”. Därefter har vi tid att titta runt på utställningen och lokalen.

Klockan 13.30 äter vi lunch på Kajkanten som ligger i Bohusläns Museum. (Resa 28 min, 33 km)

Klockan 14.30 besöker vi utställningen ”I Picassos öga”, ett urval av hans grafiska verk.

Välkommen önskar styrelsen för distrikt Bohuslän
gm/Christer Blomqvist, ordf