Konstbildningsdag vid Pilane skulpturpark

Lördagen den 26 augusti 2017 bjöd på strålande sol och en svalkande vind från det närbelägna havet ute vi Pilane skulpturpark.

Vi välkomnades till Pilane Gårdscafé och intog kaffe med en rågkake-macka. Efter en lång stund i förmiddagssolen tog vi oss tillbaka till skulpturparken. Då hade det börjat komma riktigt mycket besökare så blev parkeringsplatsen snart full. Vår guide tog oss runt till de många skulpturerna. Hon gav oss tid att njuta av varje verk innan hon gav all den information som fanns om respektive skulptur från den minsta vid entrén till den största uppe på bergstoppen. Trots att det är en väldigt kuperad skulpturpark som ju ligger mitt i naturen ihop med det gamla bronsåldersgravfältet så kunde nära nog alla följa med hela vägen runt om.

Efter denna tur i naturen bar det av till Skärhamn med Nordevikslunch och guidad tur på Nordiska Akvarellmuséet. Nu gällde det att ha tur i det avstängda Skärhamn. Denna dag var det årets stora Triathlontävling som gick av stapeln. Lunchen åts på det anrika och mycket välbevarade Nordeviks. En liten retropärla väl värd att besöka för er som letar er ut till Skärhamn när som helst under året. Det är både hotell och restaurang. Då vi efter lunchen inte kunde komma ner med bilarna till Akvarellmuséet så fick några åka fyrhjuling som tävlingsledningen hade till hands för persontransporter genom det avspärrade området.

På muséet tog CO Ewers emot och gav en inspirerande guidning. Han tog oss genom Arne Isacsson utveckling av akvarellteknikerna fram till akvarellmonotypierna som var det sista Arne Isacsson gjorde.

Därmed var Sveriges konstföreningar distrikt Bohusläns konstbildningsdag till ända. Hoppas vi får samma härliga uppslutning till nästa konstbildningsdag. Det är ju också ett gyllene tillfälle för alla föreningsstyrelserna att möta de övriga styrelserna i Bohuslän och knyta fina kontakter för framtida samarbeten.

Tack för idag och välkommen åter

Christer Blomqvist
Ordförande i distrikt Bohuslän