Dagsresa Oslo 1 oktober Munchmuseet och Nasjonalmuseet

I Oslo har under senaste året öppnats två nya fantastiska museer. Under en dagstur till Norges huvudstad besöker vi Munchmuseet och Nasjonalmuseet, som båda har spektakulära byggnader i stans centrum.

Nästan ett år efter invigningen får vi nu besöka nya Munchmuseet, som är en hög byggnad på 60 meter fördelade på 13 våningar och inrymmer drygt 40.000 objekt. Museet ligger granne med Operan, en annan mycket uppmärksammad byggnad. Vi har gott om tid att utforska de olika utställningarna.
Alldeles vid entrén till Aker brygge har Nasjonalmuseet öppnat sina nya lokaler tidigare i år. Huset rymmer såväl äldre som modernare konst, samtidskonst, arkitektur och design. Museet är med sina 55.000 kvm Nordens största konstmuseum. Arkitekturen är omtvistad men insidan har imponerat på kritikerna.

Vi åker med Jörlanda buss till Norges huvudstad och får en förmiddagsfika i Bohuslän på vägen upp. Väl i Oslo finns möjlighet till förtäring i museernas kaféer för egen peng. Innan vi börjar hemresan äter vi gemensam middag i Oslo, så när vi börjar hemresan är vi mätta och förhoppningsvis glada över dagens upplevelser.

Kostnad: 900 kr
I resans pris ingår resa med buss, vägavgifter, förmiddagsfika, middag och entréer till museerna. Deltagare, som inte är medlem i ansluten konstförening betalar istället 1.300 kr.
Tid: Avresa lördag 1 oktober kl 8.00 från Hotel Post, Drottningtorget, Göteborg. Hemkomst ca kl 22.00.
Betalning för resan insättes på vårt plusgirokonto 91 68 70-9 eller swish 123 133 21 54 senast 25 september efter besked att plats finns.
Sista anmälningsdag: 15 september. Anmälan är bindande! Anmäl om specialkost önskas.