Dagsresa till Bohuslän 10 juni

Under en, som vi hoppas, vacker junidag åker vi till konsten på Bohusläns stora öar, Orust och Tjörn. I dessa gamla historiska marker har eldsjälar på 2000-talet startat och utvecklat fantastiska kulturaktiviteter.

Skulptur i Pilane på Tjörn

Pilane gravfält har ett 90-tal synliga gravar och flera domarringar. Arkeologer har visat att redan för 2 000 år sedan fanns en befolkning, som använde Pilane som mötesplats. Sedan 2007 har dessa marker nu blivit en plats för nutida människors konstupplevelser mitt i det levande beteslandskapet. Den världsberömde konstnären Ai Weiwei gästar i år skulpturparken med sin spännande installation Roots – sju gigantiska rötter från underjorden. Dessutom ny platsspecifik skulptur av Charlotte Gyllenhammar. Länk till Pilane skulpturpark

MUMA muralmålningar på Orust

Sedan några år tillbaka har projektet MUMA försett Orust med stora muralmålningar på öns ladugårdsväggar runtom i den vackra lantbruksbygden. ”I projektet utforskas det sociala och personliga arvet på östra Orust. Med hjälp av muralmåleri på ladugårdar synliggörs gömda och glömda berättelser och personer ur vår historia, människor och berättelser som ofta inte fått ta utrymme, den om kvinnor.” Länk till MUMA

Vi börjar resan med en busstur på nordöstra Orust för att se fem muralmålningar. Vi går av bussen vid varje målning för att på nära håll se konstverket. Därefter åker vi till Café Herr Bröd vid Vräland, där vi träffar de tre kvinnorna bakom projekt MUMA. De berättar om projektet och om kvinnohistorien på Orust. Herr Bröd bjuder oss på en matig lunchmacka, kaffe/the och kaka. I närheten finns även Orust Återbruk, som vi hinner besöka. Utöver alla second hand-varor finns lokala matprodukter från Smaka Orust att köpa. Efter dessa timmar på Orust tar bussen oss till Pilane skulpturpark på Tjörn och vi har god tid på oss att vandra i betesmarker och gravfält för att uppleva både nya och gamla skulpturer.

Kostnad: 480 kr
I resans pris ingår resa med buss, föredrag, enklare lunch samt entré till Pilane. Deltagare, som inte är medlem i ansluten konstförening betalar istället 630 kr.

Tid: Avresa lördag 10 juni kl 9.00 från Hotel Post, Drottningtorget, Göteborg
Hemkomst cirka kl 17.30.

Betalning för resan insättes på vårt plusgirokonto 91 68 70 – 9 eller swish 123 133 21 54 senast 1 juni efter besked att plats finns.

Sista anmälningsdag: 23 maj Bindande anmälan! Anmäl om specialkost önskas!

Anmäl till goteborg@sverigeskonstforeningar.nu