Dagsresa till Oslo 18 maj

Lördag 18 maj reser vi till Oslo och Nasjonalmuseet

Nu är det åter dags att besöka Nasjonalmuseet i Norges huvudstad. Museet är Nordens största konstmuseum och när vi 2022 gjorde en resa dit var det säkert många utställningssalar, som vi inte hann med. Det får vi nu tid till! På gång i maj är utställningar med Mark Rothko, Britta Marakatt-Labba och Vasilij Kandinskij. Länk till hemsidan

Huset rymmer såväl äldre som modernare konst, samtidskonst, arkitektur och design. Museet är med sina nästan 55 000 kvm Nordens största konstmuseum.
Utställningen Malerier på papir med Mark Rothkos konst har just öppnat.

Från Nasjonalmuseets hemsida:
Mark Rothkos fargesterke og skimrende malerier revitaliserte den abstrakte kunsten og gjorde han til en av de viktigste kunstnerne i det forrige århundre. Med over 80 arbeider blir utstillingen i Nasjonalmuseet den første store presentasjonen av Rothko i Norden.”

En annan utställning som pågår när vi är där är Sylkvasse sting med Britta Marakatt-Labba.
Från Nasjonalmuseets hemsida:
Med nål og tråd skaper Britta Marakatt-Labb et rikt og mangfoldig visuelt univers der miljökamp og klimaproblematikk fra urfolksperspektiv står sentralt.”

Utställningen med Vasilij Kandinskij är baserad på ett generöst lån från Pompidoucentret i Paris.
Nasjonalmuseet ligger vid entrén till Aker brygge och de som vill hinner ta en sväng dit.

Vi åker med Jörlanda buss till Norges huvudstad och får en förmiddagsfika på Mjölkeröds golfklubb i Bohuslän på vägen upp. Väl i Oslo finns möjlighet till förtäring för egen peng.
Innan vi startar resan tillbaka till Göteborg äter vi gemensam middag i Oslo, så när vi börjar hemresan är vi mätta och förhoppningsvis nöjda med dagens upplevelser.

Kostnad: 750 kr. I resans pris ingår resa med buss, bro/vägavgifter, förmiddagsfika, middag och entré till museet. Deltagare som inte är medlem i ansluten konstförening betalar 950 kr.
Tid: Avresa lördag 18 maj kl 8.00 från Hotell Post, Drottningtorget, Göteborg hemkomst cirka kl 21.00.
Betalning för resan insättes på vårt plusgirokonto 91 68 70 – 9 eller swish 123 133 21 54 senast 5 maj efter besked att plats finns.
Sista anmälningsdag: 2 maj Bindande anmälan! Anmäl om specialkost önskas!
Anmälan till: goteborg@sverigeskonstforeningar.nu