Lisa Larson – det svenska folkhemmets stora keramiker 27 febr

SU/Sahlgrenskas Konstförening anordnar och vi bjuds in till föredrag av Love Jönsson om keramikern Lisa Larson.

Lisa Larson (f. 1931) utbildade sig till keramiker på Slöjdföreningens skola i Göteborg i början av 1950-talet och anställdes sedan som konstnär på Gustavsbergs porslinsfabrik. På Gustavsberg kom hon att under ett kvarts sekel formge figurer och reliefer som spreds i stora upplagor i det svenska folkhemmet. Hon har också utfört offentliga verk bl a en monumental stengodsrelief i entréplanet på Sahlgrenska. Sedan 1980 är hon verksam som frilansformgivare och har under de senaste 20 åren rönt stora framgångar i Japan. Utmärkande för Lisa Larsons arbete är hennes sätt att blanda naivistiska motiv med grova, expressiva materialeffekter.

Love Jönsson är museichef på Rian i Falkenberg och har arbetat tillsammans med Lisa Larson i flera utställningsprojekt, bl a tre turnerande utställningar i Japan, varav den senaste kommer att ha premiär i mars 2023.

Tid: måndag 27 februari kl 17.30
Plats: Hjärtats aula, Sahlgrenska Göteborg (ingång genom huvudentrén, Blå stråket 5)
Kostnad: 140 kr kontant betalning vid entrén (jämna pengar tack!) Lättare förtäring serveras.
Sista anmälningsdag: 20 februari.
Anmälan: goteborg@sverigeskonstforeningar.nu