Louisiana och Ordrupgaard, dagsresa till Danmark 14 maj

Lördag 14 maj gör vi en dagsresa till museerna Louisiana och Ordrupgaard i Danmark.

Äntligen kan vi nu åter åka över sundet och uppleva konsten på den danska sidan! Museet Ordrupgaard har sedan vi sist var där fått en ny underjordisk byggnad ritad av norska Snöhetta, som bl a ritat Operan i Oslo. I den nya byggnaden finns den fina franska samlingen. Övriga samlingar och skulpturparken hinner vi med också.  I närheten finns även möbelarkitekten Finn Juhls hus, som är fullt av hans egna möbler. Entrén till hans hus ingår i biljetten till Ordrupgaard.
Läs mer på: https://ordrupgaard.dk/en/

På Louisiana pågår en utställning med Sonia Delaunay. Delaunay är en internationell klassiker och hon hör till modernismens mest originella och fascinerande röster. Utställningen lyser av färgglädje och optimism. På museet finns dessutom fler pågående utställningar och den vackra skulpturparken att vandra i.
Läs mer på: https://louisiana.dk/udstilling/sonia-delaunay/

Vi reser med Jörlanda Buss från Göteborg ner genom Halland och får förmiddagsfika på Hallandsåsen. När museerna stängt beger vi oss till Humlebaeck kro för att äta gemensam middag innan vi börjar resan hemåt. Både på Ordrupgaard och Louisiana finns caféer, som serverar smörrebröd, sallad, fika m.m.

Kostnad 700 kr
I resans pris ingår resa med buss, färja, förmiddagsfika, middag på Humlebaeck kro och entréer till museerna. Deltagare som inte är medlem i ansluten konstförening betalar istället 1100 kr.
Tid: Avresa lördag 14 maj kl 8.00 från Hotel Post, Drottningtorget, Göteborg, hemkomst ca kl 22.00.
Betalning för resan insättes på vårt plusgirokonto 916870-9 eller swish 1231332154 senast 5 maj efter besked att plats finns.
Sista anmälningsdag: 26 april. Anmälan är bindande.