Konstföreningar på gränsen ett lyckat arrangemang

Den 19 oktober samlades konstföreningar på var sida om gränsen i Trondheim för att nätverka och uppleva konst tillsammans. Syftet var att knyta kontakter och skapa goda relationer som förhoppningsvis skulle leda till framtida samarbeten. Mötet med totalt trettio deltagare arrangerades av Sveriges Konstföreningar och Norske Kunstforeningar. Från Distrikt Jämtland- Härjedalen var sju föreningar representerade förutom distriktsstyrelsen.

Det var ett bra planerat och genomfört nätverksmöte, med en givande workshop och presentation av Tronhjem Kunstforening och Heimdals Kunstforening.

Då mötet genomfördes i Tronhjem Kunstforenings lokaler kunde vi ta del av pågående utställningar där, Samtale, Bente Stockke och Anna Brag samt Forflytningar, Ragnhild Fors.

Därefter gjordes besök på Kunsthall Trondheim och utställningen Kinship, Emile Louise Gossiaux. På Kjøpmannsgata Ung Kunst K.U.K, Årsutstilling 2024 (Norske Kunsthåndverkare) och Fly doves, fly av Oscar Eriksson Furunes.

Förutom att vi etablerade kontakt med norska konstföreningar var det också uppskattat att umgås och knyta värdefulla kontakter med föreningar inom distriktet. Det allmänna intrycket var att alla var mycket nöjda med resan till Trondheim och fyllda med intryck från alla samtal och konstupplevelser.

Text: Åsa Domeij Lisensdotter, Jämtlands Läns Konstförening

Konstföreningar på gränsen på Trondhjems kunstforening.
Bild från utställningen Kinship, Emile Louise Gossiaux, Kunsthall Trondheim. En berättelse om relationen mellan konstnären, som är blind sedan en olycka, och hennes hund.