Studiedag för konstföreningar

Varmt välkommen till en studiedag för konstföreningar i Kalmar län som arrangeras av distriktet Kalmar, Riksförbundet Sveriges konstföreningar och Bild- och formutvecklaren i Kalmar län. Vi bjuder in er till en Gallerihelg i Kalmar. Vi börjar med kaffe och smörgås på Kalmar konstmuseum och lite information.

Vi får en visning av utställning med Olivia Plender  Det är måleri i akvarell och olja, film och installationer och en del interaktiva verk.  Sen går vi vidare över gatan till Matz Nordell, Monika Strandberg och Johan Persson som visar upp både egen och andras verk. Vi äter lunch på Blomlöfs restaurang. Efter lunchen finns det möjlighet att se Monet och Friends Alive. Slottet har en guidad visning av utställningen kl. 14.30.   https://kalmarslott.se/utstallningar/monet-friends-alive/

Program
10.30- 12.00 Kalmar konstmuseum, biblioteket för samtal och visning av utställningar
12.00- 13.00 Besök hos Matz Nordell, Johan Persson och Monika Strandberg.
13.00- 14.00 Lunch på Blomlöfs, Ölandskajen 12,   https://blomlofs.se/rokeriet/restaurang/

14.30 –  Guidad visning av Monet och Friends Alive. Slottet har öppet till kl. 16.00. Har du redan sett Monet så kan du besöka gallerierna på adress nedan: De har följande öppettider i helgen: Lördag den 28/10 kl.  11–15 och 18-20 och söndag den 29/10  kl.  11- 15.

Matz Nordell, Molinsgatan 7      http://www.matznordell.com/
Johan Persson Järnvägsgatan 1  https://www.gallerijohanpersson.se/                                                Galleri Monica Strandberg, Slottsvägen 1C,  https://www.gallerimonicastrandberg.se/
Galleri Svalan, Sparregatan 1      https://gallerisvalan.se/
Persona Galleri, Storgatan 57     https://www.personagalleri.se/
Kalmar konst och ram, Lotta Rautio, Storgatan 68      https://artrautio.se/
Teatergalleriet, Olof Palmes gata 1, vid Larmtorget    http://teatergalleriet.se/
Rotundan, tullhuset vid fängelset kommer att ha en utställning. https://www.konstikalmarlan.se/verksamhet/rotundan-kalmar/

Ta gärna med material om konstföreningarnas utställningar så vi kan dela med varandra vad som pågår i hela Kalmar län. Kolla även in konstikalmarlan.se

Distriktet för Sveriges Konstföreningar bjuder på fika när du kommer, du betalar din lunch själv. Vi bjuder även på visningen av Monet.

Anmäl dig till Eva Fransson eva.fransson.kalmar@gmail.com senast 18 oktober  Ange som rubrik i ditt mail: Anmälan till 28 oktober.  Ange vad du vill äta samt allergier. Om vi förbeställer får vi maten mycket snabbare.  Ange också om du vill samåka!

Varmt välkomna till Gallerihelgen.