Vävda Rum, Riksförbundet Sveriges Konstföreningars jubileumsutställning – 50 år

Berget, Pastelae, Piteå. I Norrbotten deltar Arjeplogs Konstförening, Jala Konst- och hantveksförening, Haparanda, Kalix Konstförening, Kiruna Konstgille, Korpilombolo kulturförening/konstsektionen, Moskosel Creative Park, Piteå Konstförening och Överkalix konstförening. Vernissage 20 maj!

Samtidigt den 20 maj kan du uppleva och interagera med tio helt nya virtuella konstverk som befinner sig på 120 offentliga platser/ i kommuner runt om i Sverige. Du kan till exempel jogga tillsammans med en virtuell kompis, bli jagad av en ren längs gatorna, skapa ett gemensamt ordmoln eller bygga en skulptur tillsamman med andra.

Konstnärerna som deltar i Vävda rum är: Space Popular, Lundahl & Seitl, Oscar Häggström, Åsa Cederqvist, Untold Garden, Pastelae, Eric Magassa, James Webb, Adam James, SONG (Choterina Freer, Anna Kinbom och Rut Karin Zettergren i samarbete med Paola Torres Núñez del Prado och Rosalie Yu.

Vävda rum är en unik utställning med tio konstnärer som arbetar med offentlig konst och augmented reality (AR). Konstverken är anpassade för offentliga rum som torget, i en fontän, på en gräsyta eller en öde tomt. Det offentliga rummet med sina torg och parker är viktiga mötesplatser för kommunens invånare. I dag sker många av våra möten och debatter i virtuella forum. Med Vävda rum vill vi använda konsten för att åter befolka våra gemensamma platser och knyta ihop den virtuella och fysiska platsen och skapa nya mötesplatser. Under hela sommaren kan kommuninvånare och besökare uppleva offentliga miljöer på nya och spännande sätt. Vävda rum, med ny teknik visar att samtidskonsten kan vara lekfull, fantasifull och skapa nya spännande upplevelser oavsett geografi och tid på dygnet. Ta din kommuns offentliga platser i besittning. Ta den utsträckta handen till möten och samtal.

2023 Curator för Vävda rum är Ulrika Flink som är konstnärlig ledare på Konsthall C. Konst- och designstudion Untold Garden har utvecklat appen Vävda rum.

Projektet Vävda rum är initierat av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och finansieras av Postkodstiftelsen.

#vävdarum #sverigeskonstföreningar #postkodstiftelsen

Pressbild - Eric Magassa, Parallella världar, 2023
Eric Magassa, Parallella världar. Platstyp för konstverket - olika typer av brunnar, gatubrunnar och vattenbrunnarsom finns i bebyggelsen
Oscar Häggström, Jogg your Mind, 2023. Platstyp: En populär plats att jogga på.
Norrländska Socialdemokraten, 9 maj 2023