Konstbildningsdag hos Börje Eriksson i Väla, Ingan Linde och Rörstrandsmuseet

Sveriges konstföreningar Distrikt Skaraborg inbjuder tillsammans med Hjo konstförening medlemmarna i er styrelse till en konstbildningsdag lördagen den 23 april 2022 kl. 10 – 16

Program:

10.00  Vi börjar dagen med fika och ett besök hos konstnären Börje Eriksson i Väla

Börje bor i en gammal skola i Väla och han kommer att visa oss hur han bränner sin keramik i vedeldade ugnar. En ugn har tillhört Carl-Harry Stålhane, vilken nu är renoverad och finns i Väla.

Vägbeskrivning bifogas nedan.

Ca 12.00  Lunch på Skogshyddan bestående av kyckling, potatissallad, grönsallad samt kaffe och kaka. Meddela om du önskar specialkost.

Ca 13.00  Besök hos konstnären Ingan Linde i hennes ateljè i Jakobstorp, där hon visar sin konst och berättar om sitt konstnärskap.

Ca 14.30 Vi avslutar dagen med ett besök på Rörstrands nyöppnade och renoverade museum. Vi kommer att dela upp oss i två grupper och få en guidad tur på ca 45 minuter. När den ena gruppen kollar på museet får den andra gruppen disponera tiden i outletbutiken. Museet är efter renoveringen i nya utställningslokaler. Förutom den permanenta utställningen kan vi se verk av Anton Alvarez, konstnären som skapar experimentella stengodsskulpturer.

Samling utanför entrén till Rörstrands museum, som ligger på baksidan av byggnaden.

Ca 16.00  Avslut och hemfärd

Anmäler dig gör du till Elisabeth Stigson, elisabeth.stigson@gmail.com,

070-562 72 50 senast tisdagen den 19 april.  Var och en tar sig till Väla och åker därefter runt i bilar på egen hand.

För övrigt är allt kostnadsfritt.

Välkommen med din anmälan!

Styrelsen Sveriges Konstföreningar

Distrikt Skaraborg

VÄGBESKRIVNING till Börje Eriksson:

Ifrån Lidköping åker du väg 44 mot Uddevalla.

Efter en dryg mil står det en skylt Väla 3 km till höger av vägen

Sväng av här

Åk förbi Väla kyrka och fortsätt ca 500 meter och här alldeles utmed vägen ser du en ljusgul byggnad som varit en skola.

I den skolan bor Börje

Blir det problem ring mobil 070-562 72 50

Vägbeskrivning till Skogshyddan och Ingan Linde kommer att delas ut på plats.